TIPS! Hvornår skal du sende dit nyhedsbrev?

Hvornår er det bedste tidspunkt, at sende nyhedsbreve ud på?

Hvornår det bedste udsendelsestidspunkt for nyhedsbreve?

Hvilken ugedag skal jeg sende mit nyhedsbrev? Det korte svar er iflg. de fleste undersøgelser: tirsdag. Men husk alligevel at være nysgerrig og teste, hvad der virker for dine modtagere. GoSchedule’s analyse siger tirsdag, og at midt på ugen generelt er det, der fungerer bedst.

I denne guide vil vi hjælpe dig på vej, så du kan finde det helt rigtige udsendelsestidspunkt for dine nyhedsbreve

 

Hvis ‘det perfekte udsendelsestidspunkt’ eksisterede, ville alle selvsagt sende deres nyhedsbreve præcis dér. Og så ville det ende med ikke at være helt så perfekt. Men der er alligevel et par tips, du kan følge, til at finde det bedste tidspunkt for udsendelse af dine nyhedsbreve.

Udsendelsestidspunktet dækker både over:

  • Hvilken ugedag
  • Tidspunktet på dagen
  • Tidspunktet på måneden

Hvornår er det bedste udsendelsestidspunkt for nyhedsbreve?


For ikke at skuffe dig undervejs, bør vi hurtigt nævne, at der ikke er ét gyldent svar. Majoriteten af undersøgelser peger dog på, at hverdage og især tirsdag formiddag peaker – med torsdag som en sandsynlig nr. 2. Men som altid stikker der mere under, og undersøgelserne peger også i forskellige retninger på nogle punkter.

De fleste undersøgelser konkluderer, at langt de fleste e-mails åbnes inden for de første 60 minutter. Og derfor er det så afgørende, at dit nyhedsbrev er blandt dem, der får den opmærksomhed.

Efter 24 timer er chancerne for at dine nyhedsbreve vil blive åbnet kraftigt reduceret. Årsagen skal formentlig findes i, at din e-mail herefter drukner i mængden, da modtageren har fået en masse nye beskeder i indbakken.

Det betyder, at du ikke kan forvente, de kan holde weekenden over. Det kræver, at du gør dig umage for at finde dét udsendelsestidspunkt, hvor din modtagere har tid til dig. Rammer du dem mens de sidder i bussen på vej hjem fra arbejde? I frokostpausen? Om aftenen efter ungerne er lagt i seng? Det kræver du kender dine læsere.

 

Mobilen vinder

Brugen af mobiltelefoner til online aktivitet har kun været stigende de sidste mange år. Det er nu nået til et punkt, hvor 55 % af den globale online trafik netop kommer fra mobile enheder. Tænk over, at hvis du sender dine kampagner kl.10.30 imens mange af dine modtagere er på arbejde, åbner de med stor sandsynlighed e-mailen i desktopformat.

Rammer du dem derimod kl. 16.30 mens de sidder i bussen, er skærmen skrumpet. Sørg for, at du i det mindste har optimeret nyhedsbrevet til visning på tværs af devices. Du kan få 6 konkrete råd til mobiloptimering i vores blogindlæg om emnet.

 

Du skal bruge tre faktorer til at afdække det bedste udsendelsestidspunkt for dine nyhedsbreve:

  • Brug statistikken til din fordel – dvs. dine egne tal fra fx dit e-mail marketing system, dit webshop system eller andre platforme – gerne i kombination med branchetal
  • Inkludér din erfaring, viden og intuition omkring din målgruppe
  • Brug din viden om din branche og om dine konkurrenter – og test så de scenarier, du mener der er brug for

Hvornår ser dine bruger hvad – og på hvilken type enhed?

Brugen af devices spiller også ind, og her må du ty til dine e-mail marketing-stats for at få indsigt i, hvor mange der bruger hvad – hvornår. Mobilen vinder som bekendt konstant frem – som det også ses af grafikken.

 

Lad os dykke ned i sagerne:

  1. Bag om tallene – hvilke data ser vi på?

  2. Forudsætningerne og undtagelserne

  3. Hvilken ugedag skal jeg sende mit nyhedsbrev?

  4. Hvilket tidspunkt på dagen skal jeg sende mit nyhedsbrev?

  5. Hvad med tidszoner?

  6. Brug data fra flere kilder

  7. Kend dine kunder (persona og kunderejsen)

  8. Test igen og igen

  9. Lavpraktisk guide: Sådan får du højere åbnings- og klikrater

1. Bag om tallene – hvilke data ser vi på?

Hvis du arbejder med e-mail marketing, har du sikkert erfaret, at du sagtens kan opleve en høj åbningsrate den ene dag, men en højere CTR en anden dag.

Det er vigtigt, at du har fokus på, hvad du vil måle på. Herunder er der eksempler på, hvordan tre typer af metrics performer i forhold til, hvornår nyhedsbrevet udsendes.

  • Ønsker du, at modtageren skal engagere sig dybt i det, du sender? – Så send det når de (formentligt) har mest tid – evt. søndag
  • Er det “nok” de blot scanner din mail og dine tilbud, så du er top of mind? – Vælg en dag midt på ugen og gerne midt på formiddagen
  • Vil du du minde dem om et event eller et tidligere nyhedsbrev med tidsbegrænsede tilbud? – Så skyd det ud dagen før – og en time før fx

Du skal altså have styr på, hvad du vil måle og hvorfor, før du kan vurdere, hvornår det bedste udsendelsestidspunkt er for netop din forretning.

 

2. Forudsætningerne og undtagelserne for at finde det rigtige udsendelsestidspunkt for dine nyhedsbreve


Selvom de færreste af os skifter identitet, fordi vi er på job, er vores handlemønstre naturligvis anderledes. Ligeledes er det naturligvis også afgørende hvilket produkt, du sælger. Der er som bekendt stor forskel på, om du afsætter Tesla-biler, sokker eller sælger licens til software (SaaS-produkt) som fx Heyloyalty.

Selvom tirsdag ser ud til at være den bedste dag at sende nyhedsbreve/kampagner, er der naturligvis undtagelser, der kan forrykke det generiske billede. Det kan fx være på baggrund af hvilken ugedag børnepengene falder, om det er helligdag, mærkedag (eller lønningsdag) på den dag du vil sende. Det kan forskyde både hvor hård konkurrence der er i modtagerens indbakke, til hvor meget tid de har til at læse dine fantastiske nyhedsbreve.

Der er selvsagt en hel del, der har indflydelse på om dine nyhedsbreve bliver åbnet. Til sidst i indlægget får du en lille guide til, hvordan du kan arbejde med netop dét.

 

Dog vil vi lige kort ridse tre ting op, som påvirker din åbningsrate:

  • Din målgruppe og deres handlemønster
  • Din emnelinje og din preheader tekst (preview)
  • Dit indhold (husk at segmentere og sætte barren højt for at skabe relevant indhold)

 

3. Hvilken ugedag skal jeg sende mit nyhedsbrev?

Det korte svar er iflg. de fleste undersøgelser: tirsdag. Men husk alligevel at være nysgerrig og teste, hvad der virker for dine modtagere.

GoSchedule’s analyse siger tirsdag, og at midt på ugen generelt er det, der fungerer bedst.

Ugedag udsendelsestidspunkt e-mail marketing

I følge Seopressor (baseret på 10 studier) peaker åbningsraten tirsdag og onsdag – men bemærk at mandag og fredag faktisk kun er marginalt dårligere.

Open rate e-mail marketing

Mailerlite har også deres bud på det perfekte udsendelsestidspunkt. Som du ser herunder, sendes der færrest e-mails ud i weekenden, mens tirsdag er nr. 1 og fredag nr. 2 når vi ser på åbningsrater.

Og mens vi er ved det – hvilken tid på måneden er så bedst?

Ifølge OmniSend, performer kampagnerne bedst de første 12 dage på måneden. De bedste dage er den 5. (19.15%), den 12. (19.03%) og den 7. (18.54%).

En månedlig fordeling af åbnings- og klikrate samt ordrer ser således ud:

Dag 1-10:

Open rate:18.56%

CTR: 5,59%

Ordrer: 7,16

Dag 11-20:

Open rate:18,55%

CTR: 5,92%

Ordrer: 6,96

Dag 21-31:

Open rate:17,87%

CTR: 5,24%

Ordrer: 6,67

 

Aktivitet tirsdag, engagement fredag og køb lørdag

Yes Marketing’s analyse fra 2017 konkluderede, at lørdag performede med 3,6% konvertering 1,1% bedre end nr. 2 – tirsdag og fredag med 2,5%. Se grafen nedenfor. Mønstret viser, at modtagerne er engagerede fredag (de åbner, klikker og browser), men købet falder først lørdag.

‘Weekend warriors’

Generelt set sendes der færre tilbudsmails hen over weekenden. Den mindre konkurrence åbner dørene for at skabe taletid – og dermed højere åbningsrate og salg i sidste ende. Iflg. en analyse som Experian står bag, viste at modtagerne var mere modtagelige for at respondere. Altså der, hvor trykket fra andre nyhedsbreve var lavest. Den unikke åbningsrate var i gennemsnit for lørdag og søndag 17,8% for begge dage. I øvrigt analysens højeste for hele ugen.

Så der er en kamp at kæmpe, hvis du tør. Opfordringen herfra går derfor ud på, at du skal teste og se, hvad der virker for præcis din målgruppe.

4. Hvilket tidspunkt på dagen skal jeg sende mit nyhedsbrev?

I dette afsnit kommer vi hurtigt til at gennemgå en masse forskellige fund – hvis du hellere vil læse konklusionen, kan du med fordel springe ned til afsnittets takeaways.

En ting er, hvilken dag du skal sende dit nyhedsbrev. En anden er på hvilket tidspunkt på dagen, der er bedst? Det har flere aktører også set på. GoSceldule markerer tirsdag som den bedste dag og kl.10.00 som det bedste tidspunkt.

Udsendelsestidspunkt
Udsendelsestidspunkt

I følge Omnisend er topscoreren torsdag – skarpt forfulgt af tirsdag. Søndag havde til gengæld en bedre klikrate (CTR), mens onsdag havde den højeste åbningsrate.

Udsendelsestidspunkt

Omnisend’s fund:

  • Det bedste udsendelsestidspunkt i jagten på den højeste åbningsrate er kl. 8.00. Man så en 20,32% åbningsrate og en 7,79% CTR. Gennemsnitsordrer var 8,37.
  • For at få den højeste CTR skulle kampagnen sendes kl. 17.00.
  • Kampagner sendt kl. 16.00 havde en gennemsnitsordre pr. kampagne på 10,66
  • Kl. 13.00 er et godt tidspunkt at sende kampagnerne ud på. Samlet set. Det er her, mange bruger deres smartphones (efter frokost).
  • Selvom man ser høje åbningsrater kl. 10.00, er antallet af ordrer lavt pr. kampagne (4,66) – formentligt fordi mange ikke har tid til at købe dér (på jobbet). Små friktionsreducerende greb som MobilePay kan tænkes at gøre det lettere (og hurtigere) at handle.

GetRespond konkluderer, at tirsdag er den bedste dag, hvis målet er høje åbningsrater. Men modsat Omnisend siger GetRespond’s analyse, at mandag ligger på andenpladsen. Som det ses herover, dropper tallene drastisk lørdag og søndag.

Udsendelsesfrekvensen er også meget lavere i weekenden. Det giver til gengæld mere plads i indbakken – jvf. ‘weekend warriors’ som du læste lidt længere oppe. Men som udgangspunkt kun aktuelt, hvis du har en B2C-virksomhed – alt andet lige.

Campaign Monitor’s data ligger på linje med GetRespond – hvor torsdag og tirsdag er nr. 1 – afhængigt af, hvilke metrics du måler på:

Herunder ses det at torsdag er den bedste dag hvis faktoren hedder åbningsrate og tirsdag hvis det er CTR.

Takeaways

Vi kan – med lidt løs hånd – konkludere følgende:
  1. At du med fordel skal sende e-mails tirsdag og torsdag
  2. Fredag er ‘dark horse’ iflg. nogle analyser og bør derfor testes
  3. Brug evt weekenden til at udsende remindere, da udsendelsesfrekvensen er meget lavere der.
  4. Onsdag er et godt alternativ når du skal teste – men pas på med ikke at sende kampagner for tæt på hinanden (især hvis du bruger automations, som du sikkert gør)

5. Hvad med tidszoner?

Har du medlemmer på din liste der bor uden for Danmark, er det vigtigt, at du sørger for at sende når det passer ind i deres tidszoner. Ja, det lyder banalt, men det kan virke ret irriterende, hvis du ikke tilpasser dette. Sørg for, at du er bekendt med de lokale forhold, så du gør, hvad du kan for at hæve din performance – til glæde for alle.

6. Brug data fra flere kilder

Uden indsigt i statistikkerne kommer du sjældent helt i mål. Benchmark så godt du kan i sammenlignelige brancher og lande, så du får et godt bud på, hvad du kan forvente. Og hvad du kan sigte efter. Den gennemsnitlige åbningsrate er fx på 22,15% – set på tværs af alle industrier på alle kontinenterne (også Europa) i følge et studie af GetResponse.

Ligger din åbningsrate under, kan det være du sender dine nyhedsbreve på det forkerte tidspunkt. Du skal måske også have set på frekvens osv. Er der en specifik dag, der stikker ud, skal du arbejde med den. Udnyt statistikken fra dit e-mail marketing system. Sørg for, at du har adgang til værktøjer, som giver dig indblik i den generelle adfærd, og hvor meget dine nyhedsbreve skaber af værdi og salg i din webshop osv.

7. Kend dine modtagere (persona og kunderejsen)

Sælger du til enlige mødre? Til 18-årige teenagere (der sjældent bruger desktop)? Til travle IT-konsulenter? Til Gamere, der er vågne ud på de små timer?

Hver af disse målgrupper adskiller sig fra hinanden. Derfor åbner de deres e-mails på forskellige tidspunkter – og på forskellige devices. Og det skal du vide. De har alle forskellige kunderejser, og kan du ‘mappe’ dem op – best practice – ved du hvornår du skal sætte ind med forskelligt content, der understøtter dem på det trin på kunderejsen, de befinder sig på.

Mindste fællesnævner er, at du bruger dine data til at lære modtagerne at kende. Det kan også være, at du laver en survey, for at få flere svar. Målet er, at du ikke kun stiller dig i dine kunders sko og fornemmer hvem de er.

Det kræver, at du får opbygget nok viden til at kunne skabe flere personaer, så du ved, hvem du skriver til. Det gør det meget lettere at lave dit indhold. Med tiden forbedrer du dine resultater ved at observere dine målinger. Dette giver dig den bedste chance for at finde det bedste tidspunkt for at netop dine læsere  åbner, klikker og køber.

Helt konkret skal du vide følgende for at finde det rigtige udsendelsestidspunkt:

  • Tjekker dine læsere deres e-mails før de møder på arbejde/uddannelse
  • Har dine læsere mulighed for at tage en lille pause efter frokost
  • Læser de, når de pendler i bus/tog til og fra studie, job etc.
  • Når de kommer hjem om eftermiddagen
  • Ud på aftenen, når der er ‘ro i huset’

8. Test igen og igen

Antag ikke noget. Tro ikke, at fordi du/en kollega testede det sidste kvartal, så er adfærden hugget i sten. Sæt hypoteser op, og slip din indre nysgerrighed fri. Spørg, undersøg, eksperimentér og justér.

Del dine overvejelser, og vær ikke bange for at fejle. Det er der, du lærer. Men sørg for, at du kun piller ved én ting ad gangen – ellers ved du ikke, hvad der virker. De fleste systemer har masser af muligheder for at teste på flere parametre. Fra indhold via emnelinjer til udsendelsestidspunkt.

9. Lavpraktisk guide: Sådan får du højere åbnings- og klikrater

Når du har styr på det rigtige udsendelsestidspunkt for din målgruppe, er der stadig nogle ting, du bør overveje ift. dine åbnings- og klikrater.

Her får du 7 hurtige overvejelser:

 

1. Leveringsevne

Test om dine e-mails optræder optimalt i forskellige mailklienter og browsere. Brug fx Litmus.com eller mail-tester.com.

2. Listehygiejne

Tjek din liste for inaktive modtagere. Ryd op og slet med hård hånd.

3. Emnelinje

Giv dine emnelinjer et eftersyn. Brug A/B splittest.

4. Frekvens

Sender du for sjældent? For ofte? Segmentér og målret dit indhold.

5. Indhold

Stil skarpt på dit indhold. Vær djævlens advokat og kritisk.

6. Mobiloptimeret

Har du dobbelttjekket indholdet for nyligt? Flere og flere ser dine nyhedsbreve på smartphones – og det skal du imødekomme – det samme gælder landingpages.

7. Personas

Bliv klogere på dine modtagere, ellers får du svært ved at ramme præcist.

Wrap up

Nu er du klar til at gå videre. Herunder er hovedpointerne du har fået med – den korte udgave:

  • Tirsdag er bedste bud på tværs af analyser – torsdag og onsdag er gode alternativer, mens fredag er en dark horse
  • Kl. 10 er en god middelvej – men selv søndag formiddag kan give gode resultater
  • De første 10-12 dage på måneden ser ud til at performe bedst
  • Justér for sæsoner og andre datomæssige forhold
  • Test og tilpas
  • Sæt dig (dybere) ind i hvem dine modtagere er

Mangler du inspiration til et nyhedsbrev med spændende og relevant indhold?

Så læs også vores blogindlæg “10 danske nyhedsbreve der sparker røv!” lige her

Om PresseDirect.dk

PresseDirect.dk
PresseDirect.dk - udgiv GRATIS artikler og få DoFollow backlinks. Distribution af pressemeddelelser direkte til søgemaskinerne. Den ultimative løsning til linkbuilding.

Se også

Ny tag pris beregner lanceres pressemeddelese

Pressemeddelelse: Ny prisberegner lanceres, med målsætningen om at sætte den nye standard for beregning af tagrenoveringer og priser på et nyt tag

Vejle, Danmark – [06/08/2024] – En dansk virksomhed har lanceret prisberegneren ”Tagberegneren.dk” en ny onlineberegner, …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT