Linkbuilding: Pisse på Googles regler eller pisse på Dansk lovgivning?

Linkbuilding er en teknik inden for Søgemaskineoptimering, som har til formål at øge et domænes autoritet og fremme dets placeringer på søgemaskiner, og da ingen når Google til sokkeholderne, så er det Google, vi fokuserer på.

Links er en essentiel del af Googles algoritme for at rangere placeringer, dvs. når du søger på google.dk og får 2.000.000 resultater, så er de rangeret efter en algoritme, som er baseret på 200 faktorer – og links er én af dem, en meget vigtig én.

Links tæller så meget, at der i 2004 var en såkaldt Google Bomb, da en masse SEO gutter linkede på søgeordet “miserable failure” og linkede til det hvide hus, så man kunne udstille præsident George Bush. Senest har vi set noget lignende, da mange har oploadet billeder af Donald Trump med tagget “idiot” – Ja prøv at søge på idiot og se billedresultaterne.

Hvad betyder det? Det betyder, at man kan manipulere med Googles resultater – på godt og ondt, og derfor har Google så udformet deres såkaldte Quality Guidelines, og derunder er der en specifik sektion omkring links, kaldet linkordninger.

Kort fortalt, så vil Google ikke have, at du betaler eller aftaler med nogen for at manipulere med deres søgeresultater. Næsten siden deres fødsel har de så også opdateret deres algoritmer utallige gange for at gøre det sværere at manipulere, men linkbuilding er i dag en milliardforretning og en meget stor del af de fleste SEO firmaers ydelser.

Hvad vil Google så have?

Google vil gerne have, at du har så lækkert, godt og brugbart indhold på din side, så andre linker til din side af egen fri vilje. Det lyder også godt i teorien, men realiteten er, at det sker for under 1 % af hjemmesiderne. Derfor eksisterer SEO eksperter, og fremover skal vi forholde os til termen “Linkbuilder”.

Hvad gør en Linkbuilder så?

En linkbuilder kender til en masse måder at få links til din hjemmeside. Hvad enten det er via egen opdyrket blog(s), via studeaftaler med andre hjemmesider/webmastere eller ved blot et direkte køb af sponsoreret artikel på et større nyhedsmedie – mulighederne er mange.

Specielt sidstnævnte er meget interessant at se på, for der sker noget på de nyhedsmedier, som ikke rigtigt er set før. Flere og flere nyhedsmedier sælger links i form af “sponsoreret artikel/indlæg” – dvs. der er nogle SEO folk eller kunder selv, som køber en sponsoreret artikel på et nyhedsmedie.

Få gratis DoFollow backlinks og vind topplacering i søgemaskinerne

MD, det lyder harmløst nok, så hvad er problemet?

Problemet er, at disse sponsorerede artikler er med et såkaldt DoFollow link, dvs. Google følger dem og beregner dem i deres algoritme. Google har gjort det meget klart og tydeligt, at hvis et link er i en betalt artikel, så skal det markeres som NoFollow, så den ikke videresender en værdi, som så har en indflydelse på deres søgeresultater, og hvis et link bliver markeret som NoFollow, så har det ikke samme værdi ift. dine placeringer.

Ok, men så kan de jo bare lade være med at skrive “betalt annonce/indlæg” ?

Nej, for så bryder de jo dansk lovgivning. Det er påkrævet at informere læsere, om hvorvidt en artikel er et betalt indlæg eller ej.

Ok, hvad betyder det så?

Det betyder så, at medierne vælger at følge dansk lovgivning, men pisser så på Googles lovgivning, hvilket efter min mening er helt fair – for jeg vil også til enhver tid følge dansk lovgivning end Googles. Og der er desværre ingen vej udenom på dette punkt. Det er enten eller – ingen gylden mellemvej

Jamen, hvad gør Google så ved det?

Apparently not a goddamn thing.. For ifølge Googles selv, så vil de “take decisive action against advertorials”, hvilket de har sagt i mange år efterhånden – men der sker intet.

BT og Søndagsavisen er blot 2 eksempler ud af rigtig mange.

Så næste gang, du overvejer at købe links fra større medier, så bør du vide, at de rent faktisk overtræder Googles retningslinjer. Spørgsmålet er så, om de er mere eller mindre udsatte end andre måder at få/købe links på..

Tja, ifølge Google så bør der være konsekvenser – spørgsmålet er så bare, hvornår det sker.

Om PresseDirect.dk

PresseDirect.dk
PresseDirect.dk - udgiv GRATIS artikler og få DoFollow backlinks. Distribution af pressemeddelelser direkte til søgemaskinerne. Den ultimative løsning til linkbuilding.

Se også

Nordpar Affiliate Dashboard

Pressemeddelelse: Nordpar lancerer nye løsninger til effektiv og automatiseret affiliate marketing

En revolution inden for datahåndtering og affiliate-markedsføring med skræddersyede løsninger til moderne annoncører Forenkling og …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT