Jeg skrev for lidt tid siden om at skabe mere kendskab til sin forretning, og ultimativt få flere kunder. I den forbindelse var jeg kort omkring SEO (eller søgemaskineoptimering), og det er et emne, som jeg ofte får spørgsmål om. Derfor er her en kort, lavpraktisk introduktion til SEO for (bl.a.) fotografer.
Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for søgemaskineoptimering – En praksis og betegnelse for en række værktøjer og metoder, man kan benytte til, at få sin hjemmeside til at rangere højere i Googles søgeresultater på udvalgte søgeord.
Det er for visse virksomheder helt afgørende for deres forretning, hvordan de ligger placeret i Google, og derfor lægger de rigtig meget tid og mange penge i det.
Langt de fleste kunder vil nemlig lave en Google-søgning, når de eksempelvis mangler en fotograf. Hvis du ikke er at finde på Google, vil du med stor sandsynlighed miste kunder, fordi de vælger en konkurrent, der har gjort mere ud af deres SEO.
Det er lige meget, om du laver verdens bedste billeder – Hvis kunden ikke kan finde dig, går opgaven til en konkurrent.
Hvordan kommer din foto-forretning højere på Google?
I virkeligheden er der ikke stor forskel på SEO for fotografer og for enhver anden, der driver forretning. Det handler i bund og grund om, at skabe noget indhold der giver en eller anden for for værdi for en given målgruppe. På den måde får du helt naturligt flere besøg og dine besøgende vil i højere grad anbefale din side, ved f.eks. at linke til den fra social medier og diverse hjemmesider.
Netop indgående links er noget af det vigtigste for dine placeringer i Google. De opfattes af Google som en anbefaling. Til gengæld er de gode SEO-links svære at score, da de helst skal være naturligt indlejret i en branchespecifik kontekst. Det vil sige, hvis du arbejder som fotograf, vil et autentisk link fra en fotograf-relateret hjemmeside være rigtig godt.
Her vil vi i stedet kigge på en række områder, hvor du nemt kan arbejde med SEO direkte på dit website…
SEO til højrebenet – Onpage søgemaskineoptimering
Hvor det er svært at få de rigtige links, er der andre ret konkrete SEO-indsater, du kan arbejde med på din egen hjemmeside. Det kaldes onpage/onsite seo, da alt arbejdet foregår med sidens indhold.
Her er et par konkrete eksempler på, hvad du kan gøre, for at få lidt mere kærlighed fra Google. <3
Optimér dine billeder!
Altså størrelsesmæssigt…
Som fotograf vil du have en risiko for, at Google banker dig i hovedet på grund af din sides load-tider. Billeder – især de store af slagsen – fylder meget, og det betyder at din hjemmeside indlæser langsommere, og derfor risikerer at blive straffet med dårlige placeringer.
Google vil gerne sikre gode oplevelser for deres brugere, og en god oplevelse er typisk en “glidende oplevelse” uden for store udsving i indlæsningstider.
Gem dine billeder i den opløsning, du viser dem i på hjemmesiden, og gem dem med en god compression.
Tjek din hjemmesides hastighed her, og optimer på den baggrund: PageSpeed Insights
Hav en blog på din hjemmeside
En blog er et super godt SEO-værktøj, af flere årsager. Hvis bare du mener det, og har noget reelt på hjerte…
Det behøver ikke være store romaner eller dybe tanker hver gang. men små dagligdags-historier fra arbejdet eller fortællinger om billeder, du netop har taget, kan være en brugbar indgangsvinkel. For det første giver det Googles robotter indtryk af, at der er liv på siden, og der kommer jævnligt dejligt, frisk indhold som kan være interessant for besøgende.
Netop indhold kan have værdi for nogle mennesker. Hvis du f.eks. skriver om en dag med madfotografering i studiet, kan det være, at du tiltrækker nysgerrige fotografer, der vil vide mere om dét, eller endnu bedre – du tiltrækker nye kunder fra restaurationsbranchen, fordi de elsker dit indhold.
Skriv dine titler med omhu
Alle dine undersider har en titel, som er rigtig vigtig i forbindelse med onpage SEO. Titlen fortæller nemlig Googles søgerobotter hvad den pågældende side grundlæggende handler om.
Lad os igen tage madfotografering som eksempel.
Hvis du har en underside, hvor du viser dit arbejde som madfotograf, vil det være nærliggende, at skrive en velformuleret titel indeholdende ordet madfotograf. F.eks, “Madfotograf Frederiksberg – Mange års erfaring med foto af mad”. Derved vil du opnå større eksponering på Google på søgeordet “madfotograf” og i særdeleshed “madfotograf Frederiksberg”.
Det er forskelligt, hvor du skriver dine side-titler, men typisk vil det have en ret dominerende placering i dit CMS-system under de pågældende sider.
Skriv dine tekster med Google i baghovedet
Lige som med titlen, er det vigtigt at du bruger de søgeord, du gerne vil findes på i dine tekster. Hvis du vil findes på medarbejderportrætter, vil det være klogt at bruge dét ord flere steder i din brødtekst og dine over- og underoverskrifter.
Lad dog være med at overdrive, da det vil blive straffet. Husk at det skal have værdi for din læser.
Responsiv hjemmeside
For nogle år tilbage rullede Google en ny opdatering ud i deres algoritmer, som betød at de begyndte at belønne hjemmesider, der var responsive (mobilvenlige).
I takt med at flere og flere bruger mobiltelefoner til deres søgninger, vil Google nemlig gerne vise hjemmesider, der er egnede til netop det. Som nævnt er par gange ovenfor, sikrer Google sine besøgende de bedste oplevelser – hele vejen rundt – Der er ingen undtagelser. Og dette var endnu et parameter.
Hvis du kan sætte dig i dine kunders sted, og implementere de ting, som dine kunder og besøgende vil være glade for, så tør jeg vædde med, at Google på sigt belønner det.
God arbejdslyst med dine SEO-tiltag
SEO er et STORT emne. Ovenstående er en basic gennemgang af en række konkrete ting, du kan arbejde med. Og hvis du følger alle råd, vil du med stor sandsynlighed opnå bedre placeringer.