Hvem er Unilever og hvordan blev de egentlig så store?

Unilever er sandsynligvis et navn, som nogle er stødt på, men ikke rigtig ved hvad er. Du finder deres logo på en lang række danske produkter, som Knorr, Becel, Dove, Axe, Neutral, Ben & Jerry’s og mange andre. Men hvad har de egentlig at gøre med alle disse mærker, som vi kender og elsker? 

Unilever er et såkaldt House of Brands

Unilever har siden tidernes morgen beskæftiget sig med mange forskellige produktkategorier på samme tid. Denne strategi har de så udvidet hen over årene, hvor de har udviklet nye produkter og især opkøbt andre virksomheder, så de kunne tilføje deres brands og produkter i det store portefølje. I dag er Unilever en af de største leverandører af dagligdagsprodukter i de danske hjem – Vi ved det bare ikke.

Måde som Unilever kører deres strategi er ved en såkaldt House of Brands-strategi. Her er det meningen, at hovedvirksomheden skal gå lidt under radaren, samtidig med at alle mærkerne i porteføljen lever deres egne liv. Man kan f.eks. nævne BMW, som ligger i den anden ende af skalaen, et såkaldt Branded House, hvor de kalder alt hvad de kommer i nærheden af for BMW. 

House of Brands kan være en stærk strategi

Unilever udnytter de store potentialer, som der kan være i brand architecture. Ret basalt set vil det sige hvordan virksomheden er struktureret i forhold til deres brands og underbrands, hvor de køber allerede eksisterende virksomheder og brander dem selvstændigt. Så kan man opretholde loyaliteten hos mange af kunderne, som måske har brugt mærket i mange år. 

En af de største fordele ved denne strategi er stordriftsfordelene, som Unilever kan udnytte i alle deres brands i porteføljen. De kan skære ned på produktionsomkostningerne, købe bedre ind og skabe en bedre profitmargin på alle deres produkter. Tænkt det ligesom når du får mængderabat nede i Brugsen, når du køber 2,5 kilo kylling, selvom du kun skal bruge 400 g til aftensmaden. Kiloprisen falder også her, når du køber ind i større mængder. 

Tjek selv hvor mange produkter, som du har fra Unilever derhjemme

De fleste af os har et eller andet fra Unilever i deres husholdning. Om det er deodoranter, vaskemiddel, sovsepakker eller is, så kan du altid finde deres logo på bagsiden af produkterne. Prøv selv at tage fat i et af disse mærker og find Unilevers logo på bagsiden. Du vil måske endda blive overrasket over hvor mange produkter, som egentlig kommer fra det samme firma.

Om Magnalava

Se også

Nordpar Affiliate Dashboard

Pressemeddelelse: Nordpar lancerer nye løsninger til effektiv og automatiseret affiliate marketing

En revolution inden for datahåndtering og affiliate-markedsføring med skræddersyede løsninger til moderne annoncører Forenkling og …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT