Den ultimative guide til linkbuilding

Hvad er Linkbuilding? I denne komplette guide forklarer vi dig, hvordan du aktivt selv kan lave linkbuilding ✓Step by step guide! → #5 Gratis stærke links

Her starter din linkbuilding

Et godt sted at starte, når man gerne vil lære noget om linkbuilding, er selvfølgelig Google, og igennem alle de mange SEO-guruer der findes på nettet. Dog er det her mange fejler, når de skal til at lave links i praksis. Det SEO-guruerne kan fortælle dig nu, kan være relevant, men det kan også være irrelevant. Det der virkede for dem dengang, er ikke ensbetydende med, at det er det, der virker i dag, eller det der virker fremadrettet.

Hvis du gerne vil være seriøs omkring dine placeringer i Google og gerne vil være seriøs omkring linkbuilding, så er denne guide noget for dig. Før vi kan gå i gang med at lave linkbuilding til vores hjemmeside, skal vi først og fremmest lige gennemgå nogle værktøjer, og nogle vigtige termer inden for området.

Som vi forklarede i starten, så fungerer links i Google som en slags anbefalinger, så hvis du har mange anbefalinger fra troværdige kilder, så virker din side mere troværdig, og dermed får du en bedre linkprofil.

Din linkprofil er den profil, som viser din hjemmesides troværdigheds index, hvis du har en bedre linkprofil, så kan du både hurtigere rangere højt på Google, men du har også lettere ved at rangere i toppen af Google.

Læs også: Få gratis DoFollow backlinks og vind topplacering på Google

Din linkprofil består af følgende værdier:

  • UR – URL Rating
  • DR – Domain Rating
  • TF – Trust Flow

Din linkprofil og disse ovenstående værdier kan måles via mange forskellige værktøjer på nettet, men et af dem vi bruger til at måle vores linkprofil her hos PresseDirect.dk, er værktøjet Ahrefs.com.

PresseDirect.dks linkprofil målt med Ahrefs.com

Linkprofil med Ahrefs

Tager vi PresseDirect.dk som eksempel, så guider jeg dig igennem de forskellige ting, du skal være opmærksom på, før du laver links.

UR (URL Rating 33)

URL rating er den rating der er en del af troværdigheden på din hjemmeside. En hjemmeside med høj URL rating, har højere tendens til at rangere højere på Google. URL ratingen viser styrken på de backlinks, der peger ind til din hjemmeside, så har du relevante links, der peger ind til din linkprofil, så har du også automatisk en højere URL rating.

Et eksempel kunne det være, at du fik spam links (dårlige links) fra alle mulige forskellige kategorier:

  • Biler
  • Rejser
  • Erotik

Disse 3 eksempler er ikke relevante for et “digital marketing bureau”, derfor vil din URL rating også falde og dermed gøre dig svagere i søgeresultaterne. Når dette så er sagt, betyder det ikke, at hvis du får et link fra et bilfirma, så falder din URL rating drastisk, men hvis du gentagne gange får flere og flere links fra de forkerte hjemmesider, så falder din URL rating.

Kigger vi i forhold til hvilken faktor, der giver mest linkjuice (Linkværdi), så er (UR) en af hoved faktorerne.

Fra Ahrefs blogindlæg om linkbuilding

Ahrefs SEO værktøj

DR (Domain Rating 38)

Domain ratingen viser styrken af alle de hjemmesiders linkprofil, du får links fra. Så jo flere referring domains du har til din side, jo højere domain rating får din egen hjemmeside også.

Man kan risikere at falde i domain rating, selvom man ikke har mistet nogle backlinks eller referring domains. Dette betyder dog, at andre sider, som ikke er din, har fået flere backlinks og mere troværdighed, og dermed skubber de din hjemmeside ned.

Et eksempel: Det kunne være, at du har 100 i DR, men du bliver ved med at få relevante links, så får du IKKE 101 i DR, da ahrefs ranking kun går fra 0-100. Det Ahrefs gør i stedet for, er at skubbe de andre hjemmesider længere ned i DR, og dermed får du et større spring end de konkurrerende hjemmesider, da de er faldet med 1 i DR.

..Nå, skal man så bare få links alle steder fra?

..Svaret er nej!

Man skal hele tiden tænke troværdighed og relevans, når man opbygger en troværdig link profil, dette kan et domæne med højt DR gøre.

..Så er links med lavt DR dårligt for min hjemmeside/linkprofil?

..Svaret er også nej! …til et punkt.

Det gælder om at finde en gylden middelvej. Vi siger du har en virksomhed, som sælger brugte Audi’er.

Du har 3 valgmuligheder her:

  • OVER DO IT.

..Okay, hvad ved vi nu omkring DR og UR?

Din URL rating og UR stiger, hvis du kan finde ud af at lave relevant link building (DR).  Simpelt! – Hermed har du større chance for at stige i søgeresultaterne på dine søgeord på Google.

..Men

Dette er ikke det eneste, du skal kigge efter, når du skal til at lave dit link. UR og DR er det, der bestemmer hjemmesidens troværdighed, men hvordan finder man så ud af linkets relevans? I mindre tilfælde, kan du nemlig godt møde en hjemmeside, som kan give dig noget værdi på dine placeringer på Google, selvom linket ikke er inden for din “kategori”.

TF ( Trust Flow )

PresseDirect.dk trustflow målt med majestic.com

Majestic Trustflow

Trust flow måler linkets relevans gennem DR og referring domains. Igen er der taget udgangspunkt i PresseDirect.dks hjemmeside, vi har et TF på 12.

  • 13 – Computers / Programming

Dette betyder, at der hvor vi får flest referring domains, selv har et trust flow inden for denne kategori, og dermed har alle søgeord inden for denne kategori, større chance for at rangere højere på Google, da det er relevante hjemmesider, som igen liker eller deler vores indhold.

Vi er et online marketing bureau, så det passer meget godt med Computer/internet/Web Design and development. Dette er mere en overordnet kategori, for det vi laver. Man kunne specificere sit trustflow yderligere, hvis ens kategorier hed: online marketing, advertising – hvoraf den kategori vi også har, der hedder business, er en overordnet kategori for dette.

…Jamen, hvis TF (Trustflow) viser, hvad andre virksomheder, der har linket til mig, laver, hvad kan jeg så bruge det til?

Når du får et link, bygger du en linkprofil op. Linkprofilen er en masse faktorer blandet sammen, som bestemmer din hjemmesides personlighed og kategori.

Kigger vi på vores TF igen, så betyder det, at andre hjemmesider reelt har bestemt, hvad PresseDirect.dk.dk omhandler. Derfor er det vigtigt med relevante links, da det fortæller Google, hvad dit produkt er og hvad du sælger – dermed rangerer Google dig højere på dine søgeord.

Som et eksempel: Tager vi udgangspunkt i en maler, der har utroligt godt indhold, gode tekster på siden, flot hjemmeside, dog er hele hans linkprofil bygget op omkring links fra Computers/Internet/Web design and development, ligesom PresseDirect.dk. Han vil dermed få problemer med at stige på hans søgeord, som kunne være et lokalt søgeord “maler Kolding”, “malerfirma Kolding”, da alle hans links kommer fra hjemmesider, der skriver om kodning af hjemmesider. Da Google ikke ser dette relevant for hans målgruppe, gør de det svære for ham at ligge helt i toppen af Google på hans søgeord.

Linkbuilding TrustFlow

Placering af link

Når vi laver linkbuilding, er det vigtigt, at vi får fuld udbytte af vores links. Dette kræver både struktur og planlægning. Hvis vi først og fremmest snakker om placeringen af vores link, så findes der et udtryk, der kaldes “Above the fold”.

Above the fold

Dette udtryk betyder i bund og grund, at alt der skal sælge dit indhold, skal komme inden for 1 til 2 skærm højder.

Eksempel på Above the fold – PresseDirect.dk.dk

Above the fold

Ovenstående billede er et eksempel på PresseDirect.dks “Above the fold”, her har vi ca. 2 gange skærmstørrelse. Det øverste billede er her, man møder hjemmesiden, det er faktisk dette, der skal sælge hele din hjemmeside, kan dine besøgende ikke lide dit “above the fold” indhold, kommer de heller ikke til at kunne lide resten af din side – med mindre de selvfølgelig kommer ind på en kategori/produkt side direkte fra Google.

Det samme sker, når du får et link i form af et blogindlæg eller en artikel fra en anden side. Du skal både sørge for, at linket kommer højt oppe i din artikel og at det er tydelig for dine besøgende, at dit link er til hjælp for dem og kan guide dem videre omkring et emne, som er relevant i dit indhold. Så hvis vi siger, vi har lavet et blogindlæg, så for at få mest ud af vores link, så skal vores link placeres så højt oppe i teksten som muligt. Du skal dog ikke starte din artikel ud med at lave et ankertekst link, men derimod skal du lave en sammenhængende tekst, hvori du placerer din ankertekst med link løbende i above the fold.

Dit link, som ligger i above the fold, giver dig 2 fordele, og nu skal jeg fortælle dig hvorfor:

  1. Fuld link værdi for vores søgeord.
  2. Læsere der har interesse og eventuelt ikke er interesseret i indholdet, har en større chance for at gå ind på linket.

De læsere, der måske klikker ind på artiklen og finder ud af at indholdet måske ikke var, hvad de helt søgte, har stadigvæk læst de første 2 linjer, hvoraf der er chance for, at de klikker sig videre på dit above the fold link. Og de læsere, der finder indholdet interessant, vil automatisk også klikke på dit ankertekst link, hvis det er rigtigt relevant for indholdet af artiklen.

Mange sider har styled deres hyperlinks, så de har en anden farve i teksten, så det er tydeligt for den besøgende, at dette er et link, og dermed er mere brugervenligt. Du kan dog risikere at møde en side, hvor dette ikke er tilfældet eller eventuelt et forum, hvor dit link bare blænder i med dine andre ord. Med mindre du er ude efter at lave et suspekt link i din artikel, så er det en dårlig idé, hvis du ikke markerer din ankertekst med link med fed skrift.

Intern linkbuilding

Nu ved vi det basale omkring Linkbuilding og strukturen bag linkets og linkprofilens opbygning.

Idéen med linkbuilding er at skaffe flere leads, om det er i form af besøgende eller flere konverteringer, så er det formålet. Inden vi går i gang med at linkbuilde offpage, så vil jeg lige slå fast, at linkbuilding onpage altså (intern linkbuilding) er også en vigtigt del af linkbuilding.

Har du ikke styr på intern linkbuilding, kan du også risikere at få en høj afvisningsprocent, da dine besøgende kommer ind på de forkerte landingssider fra Google. Intern linkbuilding bruges til at navigere rundt til andet indhold på din side, gøres dette korrekt med de rigtige ankertekster og url’er, så kommer du heller ikke til at opleve, at dine kunder kommer ind på de forkerte sider fra Google af.

Intern linkbuilding er links, du har internt på din egen side, som viser frem til dit vigtigste og mest relevante indhold. Det kunne være, du var mere interesseret i at høre mere omkring SEO, så gør jeg, som jeg lige har gjort. Jeg linker til det relevante indhold via den ankertekst, jeg gerne vil have, som skal være mit søgeord. Dette betyder dog også, at jeg ikke skal overdrive med dette, så hvis jeg f.eks. vil have dig ind på min SEO side, så skal jeg ikke linke igen, fordi indholdet allerede er linket til engang før på denne landingsside.

Det samme sker, når man er ude i en tøjbutik. Du står og snakker med ekspedienten angående en trøje, også prøver han at lave “mersalgs tricket” på dig. Han henviser dig til et par bukser, han mener ville være et perfekt match til trøjen. Du har nu et valg, du skal træffe. Enten tager du bukserne med i købet, eller gør du ikke. Her skal vi stadigvæk være opmærksomme på, at vi ikke overdriver. Ligesom ekspedienten der viser dig mere tøj, og du så siger “nej tak, jeg skal kun have trøjen”, så begynder han ikke at vise dig nogle andre bukser eller sko, sokker osv, fordi han risikerer, at du slet ikke køber noget (du går ud af siden igen, fordi du overdriver med interne links).

Kom igang med linkbuilding

linkbuilding-infographic-lexicon-min

Det første vi gør, er at finde ud af, hvilket søgeord vi gerne vil rangere på. Hos PresseDirect.dk har vi et kundecenter, der hedder agency analytics. Her kan man tilføje søgeord, som den så holder styr ift. placeringer på Google, og dermed får man et bedre overblik (dette kan Ahrefs.com også bruges til). Når vi har fundet de søgeord vi gerne vil rangere på i vores meta titler, så tager vi en vurdering af, hvilket søgeord der skal være vores “Fokus søgeord”. Vores fokus søgeord er det søgeord, vi gerne vil hjælpe på vej op i Google.

Billede af Agency Analytics

agency-analytics

Vi siger, du sælger sko på din webshop, og du gerne vil ligge nummer 1 på søgeordet “Nike sko”. Vi siger, at vi den 20. september lå på placering nummer 16 på Google. Herefter lavede vi linkbuilding til vores egen side, og efter et par dage lå vi nummer 9 på nike sko. Vi har efterfølgende ikke rørt ved siden, og i dag, en uge efter vi lavede linkbuilding, er vores nuværende placering nummer 10 på søgeordet Nike sko. Da vi kan se, at kurven har lagt stabilt i nogle dage, og nu er ved at falde, betyder det følgende 3 ting:

  1. Dine hjemmeside mangler link juice. Den mangler altså flere troværdige links, da dine konkurrenter har fået mere link juice, eller Google mener, dine konkurrenters indhold er bedre end dit, hvis de eventuelt har opdateret deres indhold.
  2. Dårlige links tilgående din side (spam links der ikke omhandler din sides TF eller mange links med lavt DR, og dermed straffer dine søgeord),
  3. Algoritme skifte fra Google (dermed blevet straffet på dine søgeords placeringer).

I ovenstående kurve er tilfældet, at den sidste mængde linkjuice er ved at blive brugt op, og derfor får man enten et fald eller en udfladning, hvor kurven bliver stabil. Har man en side, der ikke har så mange besøgende og er så populær, så venter man et par dage, så det ser naturligt ud for Google. Når man så har ventet 4-6 dage, booster man sin side med linkjuice igen (Højt DR – Højt Trust flow inden for din sides kategori).

Havde man haft en kendt hjemmeside eller ejet et kendt brand, vil det være noget helt andet, da de er vant til at få mere end 1 link om dagen fra kunder eller besøgende, da det er naturlig overfor Google, når der er så mange besøgende. Derfor vil der heller ikke være behov for, at man fast holdte styr på sine søgeord og lavede linkbuilding selv.

Hvis man derimod er nystartet, eller man er en mellemstor virksomhed, så er det vigtigt, at man gør, som jeg forklarede med kurven. Hvis man bare booster sin linkprofil hver gang, man falder og ikke venter omkring en uges tid, før man laver linkbuilding igen, så vil man heletiden holde linkjuicen oppe, og dette virker utroværdigt og unaturligt overfor Google, hvis man kun har 100 besøgende i måneden.

Så kigger vi på kurven igen, så betyder det, at der skal laves linkbuilding til sælgnikesko.dk nu, da vores linkjuice er ved at løbe tør.

Når man laver linkbuilding skal man forestille sig, at man har et glas, man fylder op med appelsinjuice (link juice). Glasset er tomt, når man starter (dermed udfladning af kurve), så nu fylder man appelsinjuice i glasset og fylder den helt op til kanten. Fylder man glasset over kanten (spammer siden med links), så spilder man på bordet (straf af Google). Nu drikker man af glasset, indtil det er tomt (udfladning). Dagen efter fylder man glasset igen, når vi har lyst til appelsinjuice.
Infografik - linkjuice

Ankertekst analyse

Inden vi går i gang med at lave linkbuilding til dette søgeord, går vi ind på Ahrefs.com. Vi tjekker vores Anchor tekster, Achor terms og selve søgeordet. Vi tjekker, om vi har brugt søgeordet for meget i vores linkbuilding, idet vi skal differentiere os, så det virker mere troværdigt overfor Google.

linkbuilding anker tekst

Dette er et udkast af Nike.com på Ahrefs.com. Her kan vi se, hvilke ankertekster (anchor phrases – terms) folk bruger, når de linker indtil Nike.com.

En god tommelfingerregel er følgende for linkbuilding ankertekst rate:

  • Rene URL’er (https://domæne.dk/ren-url) – 15%
  • Brand Ankertekst (brand navn) – 75%
  • Generisk Ankertekst (vilkårligt generisk ankertekst) – 5%
  • Næsten ens / LSI Ankertekst (Forskellige variationer af dit fokus søgeord – KeywordShitter her kan du bruge dette værktøj) – 3%
  • Præcis Ankertekst (Fokus søgeord) – 2%

Kigger vi på ankertekst billedet, kan vi se, at Nike har en for lav brand ankertekst linkbuilding ratio. Dette gør dog ikke så meget, da de er så stort et brand. Hvis det derimod havde været vores egen “Sælgnikesko.dk”, så havde vi valgt at linke igennem anker teksten “Sælgnikesko.dk” eller “Nike sko”, da det er vores fokus søgeord. Dog skal vi huske at holde ankerteksterne differencieret. Så f.eks. et link fra det bedste sted du kan linke fra til dit fokus søgeord (også 3-4 stykker med brand ankertekst). Så vil du som ugerne og månederne går få et større spring mellem din ankertekst ratioer, mens du stadigvæk linker til dit fokus søgeord, så den også får noget ekstra linkjuice i løbet af månederne.

Ved at vi linker gennem et specifikt søgeord og indtil vores side, altså “Præcis ankertekst”, kan vi få dette søgeord til at rangere på Google ved hjælp af (Ankertekst linkbuilding).

Så langt så godt! Nu ved du, at vi skal have fundet:

  1. Relevant link – Business – Shopping – Shoes – Sports – Consumer goods
  2. Høj domain rating
  3. Ikke brug for meget (Præcis< Anker Linkbuilding)

Når man linkbuilder, og det kan ikke siges nok gange, så skal man hele tiden tænke relevans og troværdighed overfor Google. Har vi udelukkende 200 links, som allesammen er tekster, hvor de linker til vores side med (Anker tekster), så lugter det lidt overfor Google og smager af linkbuilding. Derfor skal man have en blandet linkprofil. Nogle gange kan det også være relevant at smide et lavt DR og/eller TF inden for din kategori link og ind i din linkprofil, da det er mere troværdigt, end hvis du kun havde høje DR links på din side. Dette kommer dog helt naturligt, efterhånden som dit “brand” vokser og flere får kendskab til din virksomhed.

Hvorfor kan jeg ikke bare linke fra den samme høje DR hjemmeside flere gange til min hjemmeside?

Som udgangspunkt kan du ikke, men reelt set ville du godt kunne linke flere gange fra en troværdig side til din egen, men igen alt med måde.

Tænker vi på metaforen med appelsinjuicen igen, som jeg forklarede i starten af afsnittet: “LINKBUILDING” med kurven, så siger vi, at vi bliver ved med at hælde det samme mærke (hjemmeside) appelsinjuice (Linkjuice) op i glasset igen. Vi starter altid med at have glasset tomt, hvor vi hælder den samme appelsinjuice op og drikker den, indtil kartonen bliver tom af denne appelsinjuice(linkjuice). Det resulterer i, at du mister interessen i juicen (Linkjuicen mister værdi/interesse). Det er det samme, der sker med Google, når de crawler din hjemmesides linkprofil. De ser gang på gang, at det er det samme link, du får fra den samme hjemmeside af, hvilket til sidst bliver utroværdigt, og din linkjuice bliver “dårlig”.

..hvad har vi lært nu?

Vi har nu gennemgået alt det tekniske, og hvad vi skal være opmærksomme på, når vi laver linkbuilding.

  • DR – UR – Hjemmesidens troværdighed.
  • TRUST FLOW – Hjemmesidens personlighed i kategorier og linkets værdi.
  • LINKPROFIL – Min hjemmesides personlighed.
  • SØGEORD – Vurdering af søgeord. Hvilket søgeord skal jeg fokusere på?
  • VURDERING AF KURVE – Hvornår skal der laves linkbuilding?

Hvor mange links må jeg give min hjemmeside?
Før jeg kan fortælle dig hvor mange links, du skal give til din hjemmeside, skal vi først finde ud af, hvilken fase din hjemmeside er i. Er din hjemmeside helt ny? Har du kun lige udfyldt dine meta titler og skrevet lidt tekst på dine landingssider? Så skal du læse videre.

Er du derimod allerede aktivt i gang med at linkbuilde, men godt bare vil optimere og få hurtigere placeringer, så spring det næste afsnit over og læs videre fra “Aktiv linkbuilder”.

Sandbox effekt

Sandboxen er et fænomen, som mange nye hjemmesider bliver “ramt af”. Sandbox betyder sandkasse, og det kommer af, at du har en helt ny hjemmeside (Købt et nyt domæne). Google forventer heller ikke, at du har en masse at tilbyde rent teoretisk og indholdsmæssigt. Derfor kan det være, der kan gå helt op til 2-3 måneder, før du overhovedet bliver fundet på dine søgeord. Dette kan man dog komme udenom, og allerede efter en måned vil man kunne se resultater hurtigere, end hvis man ikke havde gjort dette.

Dette skal du gøre for at springe over sandkassen:

  1. Opret sociale medier
    1. Facebook side til din virksomhed
    2. Google my business
    3. Eventuelt Twitter
  2. Tilføj din virksomhed på virksomheds kataloger
    1. Krak – Ring til krak og sig du vil tilføjes med et link
    2. Degulesider – Ring til degulesider og sig du vil tilføjes med et link
    3. Specifikt virksomheds katalog inden for din branche
    4. Eventuelle samarbejdspartnere
  3. Begynd at aktivere dine sociale medier
    1. Lav blogindlæg på din hjemmeside og del på de sociale medier
    2. Slå eventuelle konkurrencer op på facebook og bed folk om at like siden for at deltage. Find en vinder, når I rammer 100 likes eller mere.
  4. Når du aktivt har 100 likes på de sociale medier, så gør følgende:
    1. Aktivt lave nye blogindlæg og del dem.
    2. Konkurrencer (hvis budgettet er til det).

Nu begynder der så småt at komme kendskab omkring din virksomhed på internettet, og dermed kan du også tillade dig at begynde og lave linkbuilding aktivt. Men selvom vi måske har 100 likes på facebook, så er det ikke ens betydning med, at vi har 100 besøgende på vores hjemmeside i måneden. Da du allerede har oprettet en Google plus, hvoraf du har lagt et link indtil din egen hjemmeside, og du har kontaktet krak og degulesider, så har du allerede fået 3 links den her måned til din hjemmeside. Det du kan gøre her, er at lave 2 links i ugen til din Facebook side med enten ren url eller ankertekst. Facebook sidens url med dit “Brandnavn.dk”. Dette gør du hver uge i den første måned, og hver 2 uge laver du et enkelt link indtil din egen hjemmeside.

Ny side

Dette er gældende for dig der har 1-300 besøgende i måneden.

Det jeg vil fortælle dig nu, er et udgangspunkt, men hold dig inden for 6 links max over en måned. Link ikke mere end 3 gange til samme søgeord med samme Anker tekst før næste måned, og link helst 75% af dine links til forsiden, fordi det er mest naturligt. Ud af de 6 links du giver, så link forskelligt mellem Anker tekster, billeder og kommentarfelt. Brug forskellige hjemmesider, så der bliver linket så vidt muligt på de forskellige kanaler inden for dit TF. På denne måde bliver din linkprofil ved med at være naturlig, så du både har links fra blogs, nyhedsbureauer, kunder og linklister.

Opdelingen af dine links skal ske prioriteret. Du skal ikke lave 6 links i starten af måneden for så at vente yderligere en måned, inden du laver links igen. Dette kan godt lade sig gøre, men du vil få meget mere ud af din linkbuilding, hvis du gør den kontinuerlig. Antager vi, at vi allerede har 100 besøgende, og vi er ovre “sandboxen”, så laver vi følgende:

Tidsplan for månedlig linkbuilding – lavt besøgstal

  • 1 uge – 2 links
  • 2 uge – 1 link
  • 3 uge – 2 links
  • 4 uge – 1-2 links afhængigt af sine søgeords placering.

Hvis de 6 links, man har givet i løbet af måneden, ikke har skubbet søgeordene op i placeringer, så kan man lave 2 links på fjerde uge. Det kan også være, at man kan nøjes med 5 links på en måned, hvis de er rigtig gode. Vi siger, man har 10 søgeord, og man er gået fra side 10 til bunden af side 1 på første måned. Hvis dette sker, så kan man også forvente, at man falder igen på sine søgeord. Det er ikke naturligt for Google, at en helt ny side springer utrolig mange placeringer på så kort tid, derfor er SEO en langsigtet process. Det er vigtigt, når man laver linkbuilding, at man bygger den op stille og roligt, indtil man har nok besøgende, til at det bliver mere naturligt, at man også får flere links.

Aktiv linkbuilding

Dette er gældende for dig, der har 300-1000 besøgende i måneden.

Nu begynder din side jævnligt at have mange besøgende hver måned, og det smitter også af på dine konverteringer. Du vil gerne vækste mere, og dette kan vi også tillade os nu. Førhen hvor vi havde 1-300 besøgende i måneden, lavede vi max 6 links spredt ud over måneden. Nu kan vi tillade os og kaste 12 links afsted til siden om måneden, og nu skal jeg fortælle dig hvorfor. Jo flere besøgende vi har, jo større sandsynlighed er der også for, at de mange besøgende du har, automatisk kaster links efter din hjemmeside.

Tidsplan for månedlig linkbuilding – middel besøgstal

  • 1 uge – 3 links
  • 2 uge – 2 links
  • 3 uge – 5 links
  • 4 uge – 2 links

Gentager du denne process måned efter måned, får du helt sikkert flere besøgende, men også flere konverteringer. Når vi er omkring de 1000-2500 besøgende, så skulle vi gerne kunne se nogle enkelte links tilgående vores side, som vi ikke selv laver, og dermed kan vi begynde og bruge mindre tid på linkbuilding selv. Her er det dog vigtigt, at du stadigvæk overvåger dine links med enten Google search console eller Ahrefs.com, så vi stadigvæk ved, at det er kvalitets links, der peger ind på vores side.

Blogindlæg

Denne form for linkbuilding, er helt klart dit foretrukne valg af linkbuilding. Her skriver man en relevant artikel, eller man får nogle andre til det, hvori man linker igennem Anker tekst eller billede. Disse tekster skal være så troværdige, at det kan give noget til den person, som læser artiklen. Hvis du laver en relevant tekst til dit indhold, har du både chance for at andre deler artiklen, men du har også chancer for, at du får konverteringer ud af det, i stedet for bare linkjuice til dine søgeord. Det kunne være, du gerne vil rangere højere på “Nike sko” igen, så tager du udgangspunkt i dette søgeord og skriver en artikel om dette, hvori du linker indtil din kategori side med anker teksten “Nike sko” og dermed skaber det værdi til dit specifikke søgeord, dog husk at holde dig inden for ankertekst raten.

TIP!: Her kunne man eventuelt skrive omkring fabrikanten, hvornår det opstod om kvaliteten af skomærket eller produktet.

Igen kommer det an på, hvilken hjemmeside man linker fra. Har man en blog, der omhandler business, så skal man tage en vinkel på produktet, hvori kategorien business indgår f.eks.: Fabrikant, historie eller værdi.

Her får du fordele og ulemper ved et blogindlæg:

Fordele:

  • God Link værdi
  • Relevant indhold
  • Bedste resultat for søgeord

Ulemper:

  • Det er tidskrævende for en god tekst.
  • Det koster penge, med mindre man selv skriver.

Kommentar links

Når vi laver kommentar links, så er det vigtigt, at vi først og fremmest laver links fra et højt DR med TF inden for hjemmesidens kategori. Kommentar links er som regel et felt nede i bunden af et blogindlæg eller medie, hvoraf en anerkendt person har skrevet et blogindlæg omkring et emne, eller en virksomhed har skrevet et blogindlæg, hvori du har mulighed for at tilføje en kommentar. Det er vigtigt, inden man bevæger sig ud i kommentar links, at man tjekker, hvornår er blogindlægget fra. Det kan være, at blogindlægget er skrevet sidste år, og sidste kommentar også er fra sidste år, dermed er linket ikke relevant, hvis du vil have hurtig linkjuice. Hvis man vil have mest ud af sine kommentar links, så skal man finde blogindlæg, som lige er skrevet og er relevante. Forskellen på at linke i et aktivt blogindlæg i kommentar feltet og et gammelt blogindlæg, er hastigheden af, hvornår Google kommer og crawler indholdet. Så står du og mangler linkjuice lige nu, kommenterer med et link indtil din side i et nyt blogindlæg, er du derimod ude efter alt den værdi du kan få, så link i en artikel, selvom den er 1 år gammel – dog skal DR og TF være rigtigt godt, ellers vil jeg fraråde det, da det bare er spild af tid, og du kunne have brugt tiden aktivt på et andet link.

Hvornår er et blogindlæg relevant, og må man bruge kommentar links?

Et kommentar link har nogle kriterier, som skal overholdes, for at kommentar linket bliver et godt link. Hvis et kommentar link bliver postet på et blogindlæg, der er over et år gammelt, så kan der gå utrolig længe, før dette link skaber værdi for din side (her snakker vi 3 til 12 måneder). Dette skyldes, at selvom Google crawler hjemmesider med meget trafik oftere, så er det også sådan at jo længere tid, der går fra den dato det nye indhold blev lagt op på din side, nu mere irrelevant er blogindlægget også for Google.

Derudover når vi snakker relevans, så skal du også være sikker på, at det link, du vil give til din egen side, også kan skabe relevans for de andre, der læser blogindlægget. Dette skyldes, at du med større sikkerhed ikke bliver opdaget i at lave linkbuilding, men rent faktisk prøver at hjælpe andre med at finde yderligere hjælp, inden for det de søger, hvilket Google sætter pris på.

Disse kriterier skal overholdes for et godt og effektivt kommentar link:

  • Højt DR
  • Højt TF inden for din hjemmesides kategori
  • Relevant blogindlæg (Kommentar link skal ske, inden for 1 måned fra indlægget er lagt op)
  • Mulighed for at poste dit eget link, som er relevant i forhold til blogindlægget
  • Ankertekst eller Signatur link

Link liste

Her får du et knap så godt link, men også til tider et vigtigt link for at skabe troværdighed overfor Google. Spørger man andre, vil de fravælge dette link, da det er blevet misbrugt af så mange efterhånden. Men efter min erfaring og vurdering, så kan disse links rent faktisk hjælpe din linkprofil, så du kan snyde Google. Hvis du når dertil, hvor du får dårlige resultater på disse links, kan man altid disavow linket med Search console, dette emne kommer jeg ind på senere.

Disse link lister er et link igennem et linkkatalog eller et medie, hvor de har en blank side, hvor der står en masse sponsorer bare med links.

Link katalog

Et linkkatalog er en hjemmeside, hvorfra alle kan linke fra. Link kataloger er delt op i 2 kategorier:

  • Gratis tilmelding
  • Købt adgang

Tager vi gratis tilmelding først, så er det her, at linket bliver misbrugt. Her får du en kæmpe hjemmeside, som er rodet til med links og spam. Først og fremmest er der ingen, der bruger disse hjemmesider til noget, så dette er vigtigt, at der ikke bliver lavet mere end 1 link fra disse sider til din egen side, da de kan skade, lige så meget som de kan gavne. Derfor ud af de mange linkkataloger der findes på nettet. Brug kun de højt DR med kategoriopdeling.

Hvis vi derimod tager købt adgang linkkataloger, så får vi nogen mere stabile link kataloger – dog findes der meget få af disse med højt DR, da tilmeldingen og aktiviteten er mindre på siden, så disse links er ikke nogen, jeg ville bruge tid og penge på (med mindre man ikke har andre muligheder).

Link lister / sponsorater

Her kan man med betalt adgang få lov at ligge på en side sammen med mange andre.

  • Købt adgang

Disse sponsorat sider med linklister, kan som regel give dig mere værdi end linkkatalogerne gør. Der er dog et mindretal af disse derude, så derfor vil jeg stadigvæk foreslå, at man får lavet en artikel på en blog i stedet for.

Jeg er løbet tør for alle link muligheder, hvad gør jeg?

Når du når dertil, og det gør du formentlig, så vil jeg vise dig en aktiv og god måde, du selv kan skaffe nogle gode links.

Outreach linkbuilding

Denne form for linkbuilding går ud på, at man aktivt kontakter andre hjemmesider og spørger, om de eventuelt kunne være interesseret i at skrive en relevant artikel om din virksomhed eller dit produkt. Det kunne også være, at man sad og læste på et forum eller en anden hjemmeside, som er relevant, hvoraf indholdet nævner et bestemt søgeord, dog ikke uddybende nok i forhold til det indhold, man har på sin egen side, herefter kan man tage fat i hjemmesiden og skrive noget lignende.

“Hej {Hjemmesideejer}

Jeg stødte på jeres blogindlæg om “nævn blogindlæg” og fandt det rigtigt interessant. Især det der med “nævn noget du syntes var spændende i artiklen”, dog syntes jeg, der manglede lidt omkring “dit emne som du selv har skrevet noget indhold omkring”.

Jeg har faktisk selv skrevet omkring “dit emne” og tænkte, at det kunne være relevant for dit blogindlæg og dine læsere, hvis de ville vide mere omkring “dit emne”.

Men rigtigt godt indhold og jeg glæder mig til at følge mere med på din side.

Med venlig hilsen”

Her spørger vi meget kort og uden at sige direkte, at de skal linke til vores indhold. Så kan de selv bestemme, om de vil bruge dit content eller ej. Dette er klart en af de mest undervurderede metoder. Her bruger du minimal tid på at få et godt link, da du ikke selv skal til at skrive en artikel, men blot får en anden til at linke til din hjemmeside. Dog skal det siges, hvis man så får et nej eller slet ikke noget svar, så skal man lade være med at prikke videre til personen. Dette giver kun dårlig omtale om din virksomhed/hjemmeside.

HUSK! Inden man spørger omkring et link, går man ind og tjekker om siden har et højt DR og et højt TF inden for vores kategori, herefter vil fremgangsmåden være, at man finder deres kontaktoplysninger inde på deres kontaktside.

Hvis den første metode ikke virkede, kan man altid forhandle, da de fleste tager et beløb for at linke til andre sider. Prisen for disse links bliver normalt vurderet ud fra, hvor højt DR eller deres TF er.

Du vil sikkert blive mødt af en del nej, eller mange der vil have en pris, der er højere end dit budget. Her gælder det om prutte om prisen, da du helt sikkert kan få mange ned i pris. Det kunne også være, at du kan tilbyde, at du skriver artiklen for dem også hører, om du kan få prisen ned på den måde. Dog igen, lad være med at trænge dig for meget på, da det bare giver dårlig omtale.

Hvordan finder jeg relevante forums og artikler omkring mit søgeord?

Der findes mange metoder, og har du adgang til Ahrefs.com værktøjet, kan du bare gå i gang med at tjekke dine konkurrenters refererende domæner. Hvis du derimod vil have en nem og gratis adgang, så kan du bruge værktøjet, der hedder Google Alerts. Med dette værktøj kan du søge efter specifikke søgeord på Google, hvor og hvornår de er blevet brugt, derudover kan du sætte en alarm op på et bestemt søgeord, så når det bliver brugt på nettet, kan du blive underettet på din e-mail.

Skærmbillede af Google Alerts

linkbulding-google-alert

Vi har i dette eksempel søgt efter kat. Her foreslår Google Alerts så en masse blogs, hvori søgeordet kat indgår. Herefter kan du gå ind på de enkelte, finde ud af relevansen omkring linket og kontakte personerne bagved.

Vedligeholdelse af nuværende links

Har du allerede links tilgående din side, kan du godt risikere at linket bliver et broken link. Et broken link, er et link, der referer til en af dine landingssider, men den landingsside eksisterer ikke længere. Dette er ikke særlig godt, da Google lægger vægt på, at det skal være relevant indhold, man linker til, og da siden der nu er et broken link resultere i en 404 fejl, så mister du også en del af linkets værdi.

Er det meget værdi, jeg mister på et broken link? Linket henviser jo stadigvæk ind på min side?

Lad os sige det sådan her, du har et produkt du gerne vil sælge mig, så du sender et link til mig i en mail. Da jeg klikker på linket i min mail, har du lavet en stavefejl i din url, så jeg kommer ind på en 404 fejl side. Hvor er chancen størst, for at jeg køber dit produkt? Hvis jeg blev henvist direkte til produktet? Eller hvis jeg kommer ind på en fejl side og skal selv til at navigere rundt i menuen, for at lede efter det ene produkt ud af de 1.000, du har liggende på siden.

Hvad gør jeg, hvis det broken link henviser til et gammelt produkt, jeg ikke sælger mere?

Hvis produktet er linket igennem en meget specifik ankertekst f.eks. “fodboldstøvle nike tiempo sort størrelse 43 ½ ”, så skal du ikke lave et redirect indtil et andet produkt. Derimod hvis der er linket med en ankertekst, der hedder “fodboldstøvle nike”, så kan du redirecte den næst relevante landingsside indtil det produkt eller over kategori, som vil give mest mening for den potentielle køber. Har vi derimod en helt kategori, der er blevet slettet, så redirecter vi indtil vores forside.

Værktøjer

Search console

Dette er Googles eget værktøj til din hjemmeside, her kan du se indgående links og holde styr på alt offpage SEO, dette værktøj er gratis, dog vil jeg foretrække både at bruge Ahrefs og Search console, når du laver analysearbejde.

Disavow link

Dette er personligt mit yndlingsværktøj, her har du mulighed for at teste linkbuilding og linkets værdi til dine søgeord. Hvis du har en stor hjemmeside med meget trafik og mange links fra andre kilder, udover de links du selv laver, så har du ikke mulighed for at teste værdien af linket.

For mindre hjemmesider med 300-1000 besøgende i måneden er dette dit foretrukne værktøj til værdiansættelse af linket. Hvis vi tager udgangspunkt i et linkkatalog, så skal du lave et enkelt link til din hjemmeside og afvente, om du stiger på dine søgeord. Er linkets værdi ikke godt for dit søgeord, kan du bede Google om at ignorere dette link, og dermed genvinder du din værdi. Værktøjet er udelukkende lavet for at ignorere spam links, hvis man bliver ramt af et angreb, derved kan Google ikke vide om linket, du har givet, er dig selv eller en anden, der prøver at ødelægge din linkprofil. På denne måde kan man lige gå tilbage, og dermed teste forskellige link kilder.

Linkbuilding kategorier

linkbuilding-kategorier

Whitehat linkbuilding

Her optimerer man hjemmesiderne med indhold til udelukkende relevant indhold til “menneskelige læsere”, som skal forstås, som at det er præcis efter Googles retningslinjer, og man ikke bruger nogen former for genveje.

Din linkprofil består udelukkende af: nyhedsartikler og autoritære hjemmesider, eksempelvis:

Ekstrabladet – BT – Politiken – Jyskevestkysten – Statsejede hjemmesider – autoritære og kendte mennesker – Berlingske Business

Herunder får du fordele og ulemper:

Fordele:

  • Troværdig linkprofil
  • Relevante links
  • Ingen straf af Google

Ulemper:

  • For meget tidsspild
  • Meget dyrt
  • Langsomme resultater

Greyhat linkbuilding

Her laver man en mellemting imellem whitehat SEO og blackhat SEO. Dette er udelukkende, fordi man får det bedste resultat med grey hat linkbuilding med en lav til mellem risiko, for at du bliver straffet. Her laver man linkbuilding fra:

Egne blogs PBN – Outreach til andre bloggere – Blog kommentare – Deltager aktivt i debatter og forums – Stadigvæk whitehat links

Herunder får du fordele og ulemper:

Fordele:

  • Stort netværk
  • Rigtig gode resultater
  • Mellem tidsbrug
  • Løber aldrig tør for link muligheder
  • God mulighed for at slå konkurrenter
  • Mellem til troværdig linkprofil

Ulemper:

  • Minimal til lille chance for straf af Google
  • Lav til mellem dyrt

Blackhat linkbuilding

Dette område ser man helst ikke inden for SEO verdenen. Dog er der mange der bevæger sig her ud og lever af dette. Hvis man er rigtig dygtigt til sin linkbuilding, kan dette godt lade sig gøre at skabe utrolig gode resultater med, dog vil man lige så hurtig, som man får resultater, lige så hurtig vil man blive straffet og risikere fuld udelukkelse fra Google, hvilket betyder Google fjerner din hjemmeside fra søgeresultaterne. mED Blackhat SEO laver man alt snyd, man kan på siden. Det kunne være alt lige fra cloaking af dine tekster på dine sider til ikke relevante søgeord i dine metainformationer for at få mere trafik eller spammer sin side med links fra et PBN (Privat blog netværk) for at få hurtige resultater. Her får man links udelukkende fra PBN.

Herunder får du fordele og ulemper:

Fordele:

  • Hvis du er dygtig, kan du lave gode resultater.

Ulemper:

  • Stor chance for straf af Google
  • Meget dyrt ligesom whitehat
  • Meget tidskrævende på grund af vedligeholdelse af PBN
  • Crash n Burn site, hurtig resultater, men hurtigt fald og straf af Google.

Sociale signaler

Dette emne er et emne, mange ikke tager seriøst endnu, da der endnu ikke er en konkret virkning på dette område. Dog skal det siges, at dette kan være en alt afgørende faktor, hvis du vil ligge nummer 1 på Google. Med sociale signaler menes, at man deler sit indhold på de sociale medier f.eks. blogindlæg, artikler og nye produkter.

Det giver god mening, så får jeg jo en masse trafik fra min Facebook til min hjemmeside.

Dette er dog ikke derfor, du skal dele dit content på de social medier. Google kan nemlig differentiere trafikken, der kommer direkte fra facebook. Dog er der en utrolig god mulighed for gratis linkbuilding her og et større kendskab til din hjemmeside. Hvis vi tager udgangspunkt i, at vi har skrevet en artikel omkring  linkbuilding, som bare er så utrolig god og kommer omkring alle punkter inden for faget. Vi linker vores content på facebook, får folk til at interagere med indholdet og får dem til at dele indholdet, så der kommer flere besøgende. Først og fremmest får flere mennesker et større kendskab til virksomheden, men hvis indholdet er så skarpt, vil du også have chance for, at andre linker fra deres side indtil dit indhold, da det forklarer “emnet” bedst, på denne måde kan du bruge de sociale medier og få utrolig gode resultater uden at røre en finger.

Ligningen for sociale signaler og general online marketing kan skrives sådan her:

ESO-linkbuilding

Ved mere engagement rundt omkring på nettet med linkbuilding, får du mere synlighed til din hjemmeside og dermed enten flere konverteringer eller flere besøgende, som er med til at skabe og give dig en større omsætning.

Derfor er det vigtigt, at man hele tiden tænker relevans, når man laver linkbuilding og indhold.

  • Er der mulighed for, at andre vil link til mit indhold?
  • Er mit link relevant nok?
  • Hvad har andre skrevet om inden for emnet, når jeg søger på Google?

Find ud af, hvad der mangler af information omkring dit emne, og så skriv bedre indhold end dette! Tag det bedste fra alle andre og sammensæt det med dine egne ord, på den måde er du sikker på, at dit indhold er det bedste på nettet.

Do-follow eller No-follow

Når vi snakker linkbuilding, så er det vigtigt at forstå, hvordan Google læser links. Almindelige links kalder man do-follow links, og de gør, at Google tillægger linket en værdi. Google ser altså et do-follow link, som en slags anbefaling fra den side, der linker til en anden side. No-follow link derimod er et link, man giver til sin egen side, men da linket har et stykke html kode, som hedder Rel=”nofollow”, så beviser det overfor Googles robot, at den ikke skal indeksere (altså læse) linket, og dermed overfører den ikke noget værdi til din linkprofil.

Skal jeg gå efter at få så mange do-follow links som muligt?

Tværtimod, du skal stadigvæk gå efter do-follow links, men prøv at ramme en forskel, hvor du har 60-70% do-follow og 40-30% no-follow links. Dette skyldes, at din linkprofil bliver mere troværdig, ved at du ikke udelukkende går efter at få mere linkjuice til din linkprofil. Et godt eksempel kunne være, at du røver 10 forskellige banker rundt omkring i Danmark over 10 år, men du tager kun præcist 10.000 kroner fra hver bank. Chancen for at du bliver opdaget og kan sættes sammen med de andre røverier fra de 10 andre banker, er størrer, da du gør det samme hver gang, og det er præcis samme antal penge, du løber med hver gang.

Domæne alder

Domæne alder er en kontroversiel værdi. Men fordi så mange mennesker i SEO verdenen tror på, at alderen gør en decideret forskel, skal vi dog ikke glemme dette emne. Mange mennesker tror, ​​at Google har tendens til at foretrække ældre websteder – og derfor giver de links, der kommer fra disse websteder mere værdi – fordi de er mere troværdige. Det hele “domæne alder teorien” går ud på, er at spamsider (sider med overdrevet mange links) har tendens til IKKE at eksistere meget længe, ​​så lang levetid, er en måde som Google bestemmer et websteds legitimitet. Andre mener dog at i “domænets alder” debatten, er simpelthen et klassisk tilfælde af korrelation mod årsag: ældre sider har simpelthen mere tid til at samle links.
Vi kan alle være enige om, at links fra ældre websteder ikke kan skade dig, men måske hjælpe dig.

Nu er du klar til linkbuilding

Da vi nu er nået til vejs ende, og du har lært en masse omkring at lave links og opbygning af links, så vil vi gerne belønne dig. Så derfor har vi lagt 5 links klar til dig, der gerne vil i gang med din linkbuilding allerede i dag, eller til dig der bare gerne vil have en bedre linkprofil.

Om Frederik Jensen

Frederik Jensen

Se også

Nordpar Affiliate Dashboard

Pressemeddelelse: Nordpar lancerer nye løsninger til effektiv og automatiseret affiliate marketing

En revolution inden for datahåndtering og affiliate-markedsføring med skræddersyede løsninger til moderne annoncører Forenkling og …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT