Hestlund Efterskole: Innovation styrker fagligheden

Entreprenørskab, kreativitet og innovativ tænkning er et godt boost til den generelle faglighed er erfaringen på Hestlund Efterskole. Skolen har en innovationslinje Innova10 i 10. klasse.

 

– Jeg gik på Hestlund Efterskole i 9. klasse, og jeg kunne sagtens skrive en stil og løse en matematikopgave, men jeg manglede at udvikle den kreative side af mig selv. Derfor blev jeg og tog Innova10, forklarer Andreas Dahl Jakobsen, som forlod Hestlund Efterskole før sommerferien. 

Innova10 er 10. klasses linjen på Hestlund Efterskole, hvor der er fokus på innovation, entreprenørskab og idéudvikling. Klasserne deltager flere gange i løbet af skoleåret i forskellige konkurrencer for entreprenørskab og har flere gange vundet.

 

Kan se muligheder

– Innova10 gjorde, at jeg blev bedre til at se muligheder og løse opgaver. Innovation er en kultur, hvor det er ok at lave fejl. Når man får en idé skal man bare gå videre og ikke være bange for at prøve. Det gjorde jeg f.eks. til matematik eksamen. Tidligere ville jeg have sprunget en svær opgave over og gået videre. Nu forsøgte jeg i stedet nogle ting, og efterhånden løste opgaven sig. Jeg tør helt klart meget mere nu, og når man tør, kommer de gode ideer også, fortæller Andreas, som i foråret fik en andenplads i en konkurrence, hvor han udviklede en app for at undgå madspild.

– Nu hvor jeg er begyndt på gymnasiet kan jeg klart mærke, at den tænkning jeg fik ind i Innova10, hjælper mig i løsningen af opgaver. Jeg har nogle flere redskaber at gøre med i forhold til mine klassekammerater.

 

Mere konkrete handlingsplaner

Fem lærere er koblet på Innova10, og de har været igennem et uddannelsesforløb på Ålborg Universitet, der hedder ’den kreative platform’.

– Det er vores tredje år, hvor vi har innovation på skemaet, og det har klart højnet fagligheden generelt. På Innova10 lærer eleverne at finde skøre idéer, turde gå videre med de bedste af dem, gøre ideerne konkrete, være i processerne og rent faktisk gøre dem til konkrete produkter. Noget af det vi har fokus på i år er, at få eleverne til at lave handlingsplaner, så ideerne får ben at gå på, og til det får vi hjælp udefra af kompetente fagpersoner, forklarer Johannes Fomsgaard Pedersen, der er forstander.



Om Hestlund Efterskole

Hestlund Efterskole

Se også

godnathistorier

Skab en magisk godnataktivitet med godnathistorier

I hverdagens travlhed kan sengetiden være et særligt øjeblik for både børn og forældre. Det …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT