Begreberne SEO-artikler og SEO-tekster bliver benyttet i flæng om søgemaskineoptimerede artikler (SEO for “search engine optimization”, dvs. søgemaskineoptimering). Det kaldes også for SEO eller SEO-optimering (eller ligefrem billige SEO-tekster), når der bliver udarbejdet artikler med det formål af få en højere prioritering af søgemaskinerne Google➚ og Bing➚.
Overordnet er SEO-artikler altid en del af søgemaskinemarketing (SEM for “search engine marketing”, dvs. søgemaskinemarketing), hvor SEO-tekster i vores begrebsverden vægter SEO mere snævert. Derfor kunne jeg godt fristes til at opdele disse to former for artikler i henholdsvis billige SEO-tekster og effektive SEO-artikler (eller ligefrem SEM-artikler). Vi holder til i Slagelse, men har kunder i blandt andet København og Jylland.
SEO-tekster bør ikke være overoptimerede
Der er en vis uenighed om, hvordan SEO-tekster bør benyttes i forbindelse med SEM og SEO. Men denne uenighed ses mest hos folk, der ikke arbejder aktivt med SEM og SEO – eller hos selvudråbte SEO-eksperter, der sælger SEO uden indhold.
Overoptimerede tekster, artikler og hjemmesider kan blive straffet af for eksempel Google eller Bing. Især hvis Google eller Bing finder ud af, at artiklerne er skrevet for Googlebot og Bingbot, men ikke for mennesker. Du vil med andre ord blive straffet, hvis du svindler dig til en god SEO-ranking.
Du bliver straffet af Googlebot,
hvis du svindler dig til en god SEO-ranking.
– Robert Kronberg
Dog kan sådanne tekster og artikler alligevel være brugbare i visse situationer, mens det i andre situationer kan blive mindre godt. Billige SEO-tekster kan derved være vejen frem for nogle, men ikke nødvendigvis for andre.
Jeg vil derfor prøve at grovopdele SEO-tekster og SEO-artikler (eller SEM-artikler) i fem forskellige typer, fra en stjerne til fem stjerner, hvilket samtidig er fem forskellige prisklasser fra billige SEO-tekster og op til akademiske SEO-artikler.
1) Artikeldatabaser og billige SEO-tekster ☆
En artikeldatabase er groft set en hjemmeside, hvor brugerne kan publicere deres egne artikler gratis eller mod betaling, hvad enten de selv har skrevet dem, eller de har købt dem som billige SEO-tekster.
Formålet med at have en eller flere tekster i et eller flere Artikeldatabaser er at få såkaldt linkjuice til sin egen hjemmeside (eller forskellige steder på ens hjemmeside). Det sker ved, at Google og Bing bemærker, at der er en ekstern hjemmeside med en tekst, som linker til en anden hjemmeside, altså ens egen, hvor emnet er det samme. Det kaldes for linkbuilding (linkbyggeri). Man kan også benytte sin egen eller en andens weblog til samme formål.
Mange nøjes derfor med simple og billige SEO-tekster på måske omkring 200-400 ord, der er uden megen hoved og hale, altså uden det helt store indhold, men med en masse præcise nøgleord (keywords), som måske er tjekket i Googles søgeordsværktøj for at lave en god SEO-optimering. Jeg kalder det tekst, fordi det reelt er tekst, eller rettere nogle ord, der er sat sammen omkring udvalgte nøgleord.
Der er med andre ord tale om meget simple, men billige SEO-tekster, det vil sige meget billig SEO, der er uden større værdi på sigt, omend de kan benyttes som en booster af både en ny og en gammel hjemmeside. På sigt vil en dårlig tekst i en artikeldatabase formentlig miste sin værdi, hvis den overhovedet når at få værdi til at skabe linkjuice.
Aktuelt falder mange konkrete Artikeldatabaser i værdi hos Google, mens det forsat kan være nyttigt at benytte weblogs eller ligefrem weblog-netværk til at udgive billige SEO-tekster med links til ens egen hjemmeside. Dog er værdien af weblog-netværk også faldende.
2) Effektive SEO-artikler for hjemmesider ☆☆
Du kan benytte den samme slags tekster direkte på din egen side som booster af en ny hjemmeside, men de bør fjernes eller i det mindste gøres bedre på kortere sigt. Dog vil det bedste altid være, når artiklerne alligevel bliver skrevet, at få dem op på lidt højere niveau, så hele ens hjemmeside ikke ligefrem bliver straffet af Google. Din hjemmeside bliver derimod ikke straffet af en simpel tekst i en artikeldatabase, hvis der ikke ligefrem er tale om link-spamming fra hjemmesider af lav kvalitet.
En ordentlig SEO-artikel til ens egen hjemmeside, herunder billig SEO, bør overholde nogle få simple regler, herunder keyword density, altså at artiklen ikke er spammet med søgeord, altså nøgleord. Nøgleordene bør ikke udgøre meget mere end maksimalt to procent af hele artiklen, og det gælder også for en tekst til en artikeldatabase, hvis den også skal give fornuftig linkjuice.
En gylden regel er måske mere, at artiklen skal være til at holde ud at læse, hvilket vil sige, at de samme ord ikke må gå igen og igen, og at artiklen bør have et eller andet holdbart indhold. Billige SEO-tekster kan med andre ord blive for billige, hvorimod ordentlige og velskrevne SEO-artikler (SEM-artikler) vil beholde sin værdi på sigt – derved vil du opnå effektive SEO-artikler til en god pris.
Personligt vil jeg anbefale, at man overholder den samme regel i tekster til artikeldatabaser og weblogs. Og hvis du alligevel er i gang med at skrive, så brug hellere en smule mere tid eller betal lidt ekstra, hvis du køber artiklerne fra et SEO-firma, altså en SEO-konsulent eller såkaldt SEO-ekspert. På længere sigt kan effektive SEO-artikler blive en bedre forretning end billige SEO-tekster. Billige SEO-tekster er naturligvis okay, hvis der ikke er tale om billigt arbejde.
3) Informative artikler med SEO ☆☆☆
Artikler med SEO er skrevet af mennesker til mennesker og har derfor et reelt indhold, men hvor de samtidig er optimerede, så Google og Bing bedre kan finde dem. Nøgleordene skal fortsat være der, men stadig ikke for meget. Artiklen er derfor stadig skrevet med fokus på Googlebot, men der er nu et reelt indhold, samtidig med en masse tekst, helst mere end 200-300 ord, så nøgleordene kan dukke op igen og igen – men uden at blive til keyword-spam. Dette kan stadig klares inden for et budget, som rækker til billige SEO-tekster.
Forskellen på SEO-artikler og artikler med SEO kan nok nærme sig ordkløveri, men artikel med SEO betyder, at der er større fokus på indhold, information og faglighed end i SEO-artikler og især i billige SEO-tekster.
4) Faglige artikler med SEO ☆☆☆☆
En faglig artikel er således ikke det samme som en typisk SEO-artikel, og slet ikke som billige SEO-tekster, omend den samtidig kan være en artikel med SEO, men fokus er kun indholdet, herunder information og faglighed, det vil sige høj kvalitet i forhold til indhold, sprog og formidling. Den er nem at læse og har et klart budskab, og den er måske så god, at folk gemmer den i deres bogmærker eller printer den ud. En faglig artikel signalerer samtidigt, at der er tale om en professionel hjemmeside.
Dog skal artiklen fortsat tilpasse nogle nøgleord, som tidligere beskrevet, så der er nogle bestemte ord, som går igen og med forskellige varianter. Derved bliver den fortsat søgemaskineoptimeret, men den er ikke skrevet til Googlebot eller Bingbot. Den er derimod skrevet til læserne, men med Google og Bing in mente. Det vil give langt bedre resultat på sigt, hvis din hjemmeside er et langsigtet projekt, og hvis du vil signalere seriøsitet omkring din forretning.
Dog signalerer kategori 2 og 3, SEO-artikler og artikler med SEO, også seriøsitet, men faglige artikler med SEO er langt mere gennemarbejdede, og de er på langt højere niveau end billige SEO-tekster.
5) Akademiske artikler med SEO ☆☆☆☆☆
Her taler vi om artikler, der er på akademisk eller videnskabeligt niveau, og hvor kunden selv leverer teksten eller noterne, der, udover førnævnte søgemaskineoptimering, kan blive sprogrevideret (sprogrevision) eller renskrevet (renskrivning) med henblik på udgivelse på et internetbaseret medie.