Søgeord: Sådan laver du en liste over hvor guldet ligger

Der mange gode grunde til at finde hvilke søgeord der er relevante for din forretning. Her nogle af de vigtigste:

  • Find ud hvor du skal rette din tid og markedsføring først og fremmest
  • Undgå at spilde en masse tid og kræfter på indhold der ikke gør megen forskel (fordi ingen finder det)
  • Kan blive afgørende for, om du har en død webshop eller en butik med masser af liv og trafik

Så invester lidt tid i at lave en god søgeordsanalyse og du har MEGET større chance for succes med at få besøg til din webshop fra søgemaskinerne.

Start med dine egne ord

Tænk søgeordNår skal i gang med din liste over relevante søgeord, er det selvfølgelig mest oplagt at starte med de ord og sætninger du selv mener folk kunne finde på at søge efter, når de skal finde din butik og dine produkter.

Start eventuelt med papir og blyant. Eller en note i mobiltelefonen, så du kan hurtigt kan tilføje uanset hvornår du kommer i tanke om flere ord.

Hvordan du får alle ordene struktureret og prioriteret, kommer vi tilbage til lidt længere fremme i processen.

Spørg kunder, kollegaer og andre

Når du har skrevet alle de ord ned du umiddelbart selv kunne komme i tanke om, så gå skridtet videre til at udvide din liste.

Spørg andre hvad de ville søge på, hvis de skulle finde din webshop. Et godt sted at starte er at spørge kunder, venner og familie.

Har du en eksisterende forretning, så spørg dine kollegaer. Først og fremmest dem der har den daglige kontakt med kunderne. Bed dem gerne over nogle dage eller uger at skrive ned de ord de hører kunder bruge, når skal beskrive det de ønsker. Dermed får du kunders sprog og ord ind, fremfor fagudtryk som kun de færreste måske søger efter.

Gode søgeord med den smarte og gratis Übersuggest

Google suggest er en god måde at finde flere søgeord ud fra dem man allerede har. Men det er lidt bøvlet.

I denne video kan du se hvordan du kan gøre det nemt og gratis fra det online værktøj på ubersuggest.org:

Find flere søgeord i den interne søgninger

Igen et tip til hvis du har en kørende webshop. Gå ind i og kig på hvad de besøgende har tastet i søgefunktionen i lige netop din butik.

Du kan samle disse søgning i Google Analytics ved at angive hvor søgninger sker. Det indstiller du sådan her:

  1. Log ind i din Google Analytics
  2. Vælg ‘Administration’ øverst
  3. Vælg dit website under ‘Konto’, ‘Ejendom’ og ‘Visning’
  4. Klik på ‘Indstillinger for visning’
  5. Gå ned til ‘Indstillinger for Site Search’ og aktiver ‘Sporing af Site Search’
  6. I feltet ‘Forespørgselsparameter’ skal du skrive det der står foran en søgeord på resultatsiden for dit website. Har du en webshop her hos Golden Planet skal du skrive bogstavet q
  7. Klik på knappen ‘Gem’

Efter et stykke tid vil du kunne se søgninger via ‘Adfærd’ og derunder ‘Site search’.

Søgeord og statistik fra Google søgeordsplanlægning

Google vil gerne sælge annoncer på alverdens søgninger. Derfor har de lavet et værktøj, hvor man kan få forslag til hvad man skal annoncere på og hvor mange visninger af sin annonce man kan forvente.

Det værktøj kan du også bruge til dine søgemaskineoptimering til at få flere af de gratis besøg fra Google.

Du finder Google hjælpeside her og selve værktøjet Google søgeordsplanlægning her.

Og her er en video (på engelsk) der viser hvordan du bruger værktøjet:

Hvilke søgeord er mest attraktive – sådan laver du analysen

Når du nu har fundet de mange gode søgeord, er det tid at få målt hvilke der egentlig er mest interessant at gå efter.

Hvis du har hundredvis af søgeord er det vigtigt, at finde ud af, hvilke du skal satse mest på.

Tænk sig, at bruge næsten en hel dag på et søgeord som næsten ingen søger efter… Prioritering er nøglen til succes hurtigst muligt.

Videoen herunder viser hvordan du ret nemt kan lave en søgeordsanalyse i regneark ved hjælpe af en køreklar skabelon vi har gjort klar til dig.

Her skabelonen til 3 forskellige typer regnearks-programmer:

Lær mere om søgeord (på engelsk) fra MOZ

Her er en god video om søgefra fra MOZ (tidligere SEOmoz) Whiteboard Friday.