For snart et år siden offentliggjorde OpenAI ChatGPT til offentligheden og siden da er AI teknologier eksploderet og dukker nu op alle steder. Det skyldes at OpenAI er, som det kan fornemmes af navnet, er et open source system, så koden er frit tilgængelig og kan anvendes i mange sammenhænge.
Vi har bl.a. set at Bing har integreret AI i deres søgemaskine og man kan nu kan bruge den klassiske søgemaskiner sammen med BingChat, som er deres AI chatbot.
Hvorfor gør Google ikke det samme som Bing?
Google gør ikke det samme som Bing, fordi de vil være bedre end Bing. Google vil også være sikker på at en eventuel integration med AI ikke kommer til at gå udover deres annoncering, så står for størstedelen af Googles indtægter.
Når det så er sagt, så arbejde Google på højtryk på en løsning, der kan bruge AI i deres søgemaskine.
Google introducerer SGE
SGE står for Search Generative Experience. En forsmag på SGE kan ses herunder:
SGE er dog ikke offentliggjort endnu, da Google gerne vil være sikker på at deres annoncører ikke mister kliks. De står altså i en svær situation ift. at lave en søgemaskine som opfylder det stigende behov og konkurrence indenfor AI samtidig med at de ikke spænder ben for deres største indtægtskilde – Annoncørerne.
Hvordan ser fremtiden ud på Google?
Google har det kæmpe fordel at de er suværen markedsleder og at vi som bruger er indoktrineret henover mange år til at søge informationer på en bestemt måde. Der er dog ingen tvivl om at det kun er et spørgsmål om tid før Google for integreret generative AI i deres populære søgemaskine, men hvornår er ikke til at sige. Er du interesseret i at lære mere om emnet kan du læse dette litteraturstudie om AI-søgemaskiner, der går i dybden med fremtiden for søgemaskiner og hvilken betydning udviklingen har for virksomheder der er afhængige af trafik fra søgemaskiner enten i form af SEO eller i form af Google Ads.