Gratis linkbuilding til dit website

Det er vigtigt at have mange links til sin hjemmeside, fordi det giver bedre placeringer i Google, i de søgninger du gerne vil være synlig på – Et link er en stemme på din hjemmeside.

Nogle bruger mange penge på at få links til sig selv, men hvordan gør de? Og kan vi gøre det gratis?

Ja, du kan sagtens selv lave gratis linkbuilding, og nogle steder er gratis at bruge, det ser vi på i denne artikel.

Du skal finde nogle steder på nettet, hvor du kan skrive om dit websted, og henvise til det.

Jo større, og velrangeret, et sted du kan få henvisning fra, jo mere er det værd.

Her er en lille oversigt over nogle af de gratis metoder.

Dvs. gratis hvis din tid er værdiløs, for det er et stort arbejde!

Gæsteblogger

Mange magasiner og websteder giver mulighed for at du kan lave indlæg om relevante emner til deres magasin/websted.

Hvis du kan lave en artikel, der samtidig har et link til dit eget websted, har du løst opgaven.

Du skal bare være opmærksom på, at du ikke kan bruge den samme artikel flere gange, så lad være med at skrive en tekst, og lægge den ind på 50 forskellige websteder med links til dig selv.

Tekst der optræder flere gange på nettet kaldes Duplicate Content, og Google giver kun point for en teksten een gang.

Så kan du selvfølgelig omskrive teksten, og bevare meningen med indholdet, hvilket er tidskrævende!

Kommentar (og kommentarspam)

Mange websteder giver mulighed for at aflevere kommentarer til indholdet.

Det er en genial måde for et websted at få ekstra indhold, og et aktivt publikum omkring webstedet, der forhåbentlig kommer igen.

Samtidig giver det dig mulighed for at kommentere, og forhåbentlig placere et link der peger tilbage til dit eget websted.

Det er da det mindste du kan forlange, når du har brugt tid på at kommentere.

Hvis din kommentar ikke er relevant for den artikel du kommenterer, kaldes det kommentar spam.

Det er ikke sikkert Google opdager det, så der er mulighed for du får lidt Google-juice på det, men administratoren kan måske finde på at slette (eller redigere) din kommentar.

Du skal også være opmærksom på, at hvis det skal være et link der tæller godt, skal du lave en kommentar der er relevant for den artikel du kommenterer, men samtidig også for dit eget websted!

Hvis du laver hjemmesider, og kommenterer på madopskrifter, giver dit link tilbage til dig selv ikke så meget, som hvis du afgiver en relevant kommentar i et hjemmeside forum, og peger på dit eget websted, der omhandler noget om hjemmesider.

Gratis websteder

Mange sociale medier giver mulighed for at oprette brugertilpasset indhold.

Det er selvfølgelig ikke sikkert et link fra et socialt medie er relevant for dit websted, men hvis du pakker dit link ind i en masse tekst der omhandler det samme som du skriver om på dit websted, kan du alligevel få Google til at finde det relevant, og give lidt Google-juice for dit link.

Her er et lille udpluk af muligheder, og hvilke fordele der er:

Facebook

På Facebook opretter du en profil, hvor du kan blive venner med en masse mennesker, som du på en nem måde kan komme i kontakt med, dele oplevelser, billeder, video og links til alt muligt. Samtidig har du mulighed for at spille og komme i kontakt med endnu flere mennesker.

Primært ville jeg anbefale det som et privat netværk, og hvis du bruger det erhvervsmæssigt, vil det ofte blive opfattet som reklamespam, og du risikerer at dine “venner” måske vil blokere for de indlæg der kommer fra dig! Eller i værste fald smider de dig af vennelisten.

Hvis du bruger det diskret, og det kun er en gang imellem, kan det nok godt lade sig gøre.

Hvis du har brug for mere end 1 “reklame” om dagen, skal du se på Twitter.

LinkedIn

LinkedIn er et socialt medie jeg ville bruge erhvervsmæssigt.

Det er her du kan komme i kontakt med forretningsforbindelser, og holde styr på hvem dine kontakter er linked sammen med.

På LinkedIn kan du målrette din profil til dit arbejde, og sørge for links til dit eget websted, helt lovligt og reelt.

Du kan bruge en masse af de funktioner der stilles til rådighed, og på den måde gøre opmærksom på dig selv, hos de personer der kender dig.

Som linkmedie er det ikke så anvendeligt, du opretter et eller flere links, men kan ikke løbende have en dialog.

Det er mere som et visitkort, hvor du kan linke til dit eget websitte.

Youtube

Der er et kæmpe potentiale i Youtube. Det hvide hus har set lyset, og de fleste kunstnere med respekt for sig selv, har sin egen kanal.

I første omgang kan du oprette en profil, hvor du lægger video ud på. Når det skal være mere avanceret, og væsentlig mere forretnings minded, skal du have en kanal, der bliver designet som en website til dig selv.

Umiddelbart kan det være svært at se hvorfor mange virksomheder kan få brug for Youtube, men tænk på alle de brugsforvirringer der kunne gøres levende i video.

Eller madopskrifter, guider til dit og dat, måske endda en videopræsentation af denne artikel, i stedet for en kedelig tekstet artikel!

Mange virksomheder vil have deres video liggende på egen server, både for ejendomsrettens skyld, men også for at undgå de reklamer der vises over videoerne fra Youtube.

Det er forståeligt nok. Og vi kommer nok til at se mange virksomheder have deres video liggende på egen server, men SAMTIDIG også ligge på Youtube.

Så har vi blot problemet med duplicate Content igen!

Twitter

Twitter er totalt ubrugeligt som socialt medie.

Du kan kun lave korte beskeder.

Et link er totalt uforståeligt, så tør du klikke på det?

Det er udelukkende en reklamesøjle.

Alligevel er det meget benyttet.

Et Tweet er et råb til dem der gider høre efter, om at jeg har lavet noget nyt, set noget spændende, eller haft en fantastisk oplevelse.

Det er ikke selve nyheden, oplevelsen, eller det spændende der er i et tweet. Det er kun “har i hørt…” med et link til det spændende. Uden linket er det formålsløst at tweete.

Til gengæld kan dit tweet bruges til at linke til dit eget websted, og hvis du optræder tilstrækkelig mange gange, og der er tilstrækkelig mange der synes du er værd at forfølge, giver det noget i den sidste ende.

Her kan du linke til hver eneste side og kommentar du laver, endda til alt hvad du læser.

Men pas på! Dem der forfølger dig kan også vælge at smide dig ud igen.

Jeg mener grænsen går ved 5-8 tweets om dagen, hvis de er relevante, og ikke blot er reklamer for produkter. Det er nærmest forbudt, ved en uskreven regel!

Et par stykker af dem jeg lurer på, laver ca. 10 tweets om dagen, og de bliver hurtigt til “nå, er det nu dig igen” og lidt ligegyldige.

Også selvom jeg ved det er gode tweets de laver til yderst relevante emner og oplysninger. Men jeg har ikke tid til alt det der pjat!

Google Sites

Du har selvfølgelig dit eget websted, men kan med fordel oprette både visitkort og hele websteder med andet indhold, og lade det hele pege på dit primære websted.

Det der er vigtigst, er mange links der peger på dit websted.

Så længe du bruger forskellige relevante tekster, kan du lave lige så mange websteder du vil, og pege på dig selv.

En del steder er gratis, og Google har noget de kalder Sites. Brug det, opret et websted, lav et visitkort, og link til dig selv.

Det giver selvfølgelig mere, hvis der er meget indhold, så et Google Site på 50-100 sider med relevant indhold, der ikke er kopier af noget du ellers har lavet, og så et par links til dit rigtige firmawebsted, så er du godt kørende.

En side kan give dig et link med lidt Google-juice, ved 10-15 sider begynder det at betyde noget, men hvis det virkelig skal gælde, skal sideantallet højere op!

Jeg sagde gratis, ikke tidsbesparende 😉

WordPress blog

Microsoft havde en tjeneste de kaldte Spaces, men det bliver nu lukket ned, og lagt over på WordPress, der ellers er et PHP-baseret system, og dermed oprindeligt udviklet til at køre på en Apache server.

Microsoft har dog fuld understøttelse af PHP, og giver fuld WordPress funktionalitet på en IIS server med PHP tilsat, så det giver god mening alligevel.

Med en WordPress blog er du i gang med verdens nemmeste CMS-system, og hvis du ikke forelsker dig i enkeltheden med det samme, har du prøvet det meste før, og ved hvordan du vil ha’ det på forhånd 😉

Igen kan du gratis oprette en blog, lave et par sider eller nogle indlæg rimeligt hurtigt, og så selvfølgelig det vigtige link tilbage til din rigtige hjemmeside, pakket ind i relevant tekst.

Om PresseDirect.dk

PresseDirect.dk
PresseDirect.dk - udgiv GRATIS artikler og få DoFollow backlinks. Distribution af pressemeddelelser direkte til søgemaskinerne. Den ultimative løsning til linkbuilding.

Se også

Nordpar Affiliate Dashboard

Pressemeddelelse: Nordpar lancerer nye løsninger til effektiv og automatiseret affiliate marketing

En revolution inden for datahåndtering og affiliate-markedsføring med skræddersyede løsninger til moderne annoncører Forenkling og …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: COPYRIGHT