En metabeskrivelse (også kaldet en meta description) er en cirka 160 tegn lang beskrivelse, der fortæller besøgende, hvad din side indeholder – inden de overhovedet er klikket ind på siden. Over din metabeskrivelse står din sidetitel. Det er den titel, der vises i søgeresultaterne; den kan være cirka 60 tegn.
Din sidetitel og metabeskrivelse har ikke en direkte indflydelse på din placering i søgeresultaterne.
Men med en god sidetitel og metabeskrivelse kan du øge din klikrate (CTR). I visse tilfælde vil det betyde, at du kan få endnu flere besøgende end dine konkurrenter – også selvom de ligger over dig i søgeresultaterne.
Formålet med en metabeskrivelse er derfor:
- at give en præcis beskrivelse af indholdet på din side
- at lokke eller indbyde brugeren til at klikke ind på din hjemmeside/webshop
Et eksempel på en metabeskrivelse fra søgeresultaterne i Google:
Sådan starter du
Din sidetitel og metabeskrivelse er brugerens førstehåndsindtryk. Det skal give dem lyst til at klikke videre ind på din hjemmeside.
Hvis du ikke skriver en metabeskrivelse, vil Google i stedet selv opfinde en – eller hente teksten fra siden, der linkes til.
Google vægter en god Click-Through-Rate, eller CTR, højt, når algoritmen skal beslutte, hvad der skal ligge øverst i søgeresultaterne, også kaldet for SERP’en (Search Engine Results Page). Du kan altså opnå en højere placering, ved at have en høj CTR. Det kan sidetitlen og metabeskrivelsen være med til at hæve.
En god metabeskrivelse bør derfor altid indtænkes i SEO.
Metabeskrivelse – 135-160 tegn
Din metabeskrivelse bør være mellem 135 til 160 tegn.
Den længde sikrer, at du tydeligt kan beskrive indholdet på siden – uden at være for langtrukken.
Det er vigtigt, at du holder dig under de 160 tegn – eller kan Google finde på at bruge et tekstudsnit fra siden eller forkorte din metabeskrivelse, i stedet for at bruge den valgte metabeskrivelse. Men hvis du er for kortfattet, kan Google også beslutte sig for at tilføje tekst.
Der kan dog godt vises mere end 160 tegn i dit søgeresultat. Men det vil ofte være struktureret data eller andre elementer, som algoritmen selv vurderer er relevante. Ved nyhedsartikler eller blogindlæg kunne Google f.eks. vælge at tilføje en dato på artiklen – så ville antallet af viste ord også forøges.
Sidetitel – 50-60 tegn m. udbytte
Din sidetitel bør være mellem 50-60 tegn.
Traditionelt set består titlen af dit keyword og måske navnet på din hjemmeside/webshop/virksomhed.
Hvis der er tale om en money page – en salgsside – bør du holde den kort og tydelig.
Men hvis der er tale om et blogindlæg eller et keyword, der i forvejen er stor konkurrence på, kan det være en god idé at nævne et Unique Selling Point eller et konkret udbytte ved at klikke på linket.
I dette blogindlæg har vi for eksempel valgt at fremhæve udbyttet, at du lærer, hvordan du skriver en sidetitel og metabeskrivelse, der får kliks.
Call-To-Action
Et godt Call-to-Action får din CTR til at stige. Du bør derfor invitere eller opfordre brugeren til at klikke videre.
Metabeskrivelsen er en salgstekst. Men i stedet for at sælge dit produkt, skal du sælge et klik på linket. Det kan du blandt andet gøre ved at skrive “læs/lær mere” (blogartikler), “få det nu” (produkter), det direkte “klik her” eller noget helt fjerde!
Den perfekte metabeskrivelse kan ændre sig over tid. Det er også et oplagt sted at split-teste eller afprøve nye løsninger, hvis du mener, at CTR’en for den enkelte side kunne forbedres.
Valutaomregner.dk testede i lang tid, hvordan de kunne øge deres CTR. De oplevede, at de kunne opnå en langt højere klikrate ved at indsætte en dynamisk titel (eks. 100 EUR til DKK…) i deres metabeskrivelse.
Din metabeskrivelse skal matche indholdet i det, du linker til
Du kan blive straffet af Google, hvis du skriver en lokkende, men misvisende, metabeskrivelse.
Metabeskrivelsen skal derfor stemme overens med det egentlig content på hjemmesiden.
Hvis du f.eks. lover, at man kan få et tilbud på en vinterjakke, men man i stedet bliver sendt videre til en side om sommershorts, så irriterer du ikke kun Google, men også dine håbefulde besøgende.
I værste tilfælde kan du opleve, at du kan miste alle dine placeringer i søgeresultaterne – og at fremtidige opslag ikke engang vises i de ti første sider af søgemaskinen.
Keyword
Metabeskrivelsen og sidetitel bør indeholde det keyword, du bruger i din tekst. Formår du det, vil Google bøje sig mere for at bruge din indtastede metabeskrivelse.
Keywordet bliver også fremhævet med fed tekst i søgninger, hvor brugeren har brugt det ordret – til tider også i ental eller flertal.
Slutteligt, skal du stræbe efter at gøre din metabeskrivelse unik.
Du skal derfor passe på med at have den samme metabeskrivelse flere steder på din hjemmeside eller duplikere teksten. Med andre ord, så er en generisk CTA ofte kedelig, hvilket kan hæmme din CTR.
Har du overvejet struktureret data?
Metabeskrivelsen optager plads i søgeresultaterne. Kort sagt, så fylder den. Jo mere plads, dit link optager i SERP’en, desto større chance for, at du får et klik.
Du kan indtage endnu mere plads til at tilføje struktureret data eller rich snippets til din hjemmeside.
Med struktureret data kan sørge for, at Googles algoritme kan læse og forstå informationer på din hjemmeside. Det kunne eksempelvis være publiceringsdatoen for dit blogindlæg, forfatterens biografi, opskrifter eller FAQ’er.
Hvis du ligger højt nok i søgeresultaterne, vil Google vise disse informationer direkte i søgningen. Det betyder, at du optager mere plads med mere end bare din metabeskrivelse, og derfor kan få flere kliks.
Denne tænkning bygger på princippet om Above the Fold. Above the Fold stammer fra avisens verden, hvor de vigtigste nyheder altid optrådte over midterfolden på forsiden.
Hvis du ligger nr. 2 eller 3, men har struktureret data eller rich snippets opsat, kan du nemt dominere søgeresultaterne, så brugere – der ellers måske have besøgt resultat 4. og 5. i stedet vælger dig. Det gør, at din CTR stiger.
-
Bliv klogere på SEO tekster og copywriting
2 kommentarer
Pingback: Bureau.dk har udgivet gratis e-bog: SEO for begyndere | PresseDirect.dk
Pingback: Copywriting: Sådan får du en topplacering på Google | PresseDirect.dk