Google’s 200 Ranking Faktorer
Har du nogensinde undret dig over, hvordan Google indekserer sine SEO resultater?
Lad os starte med at se en video fra Google selv, hvor deres SEO ekspert Matt Cutts forklarer nærmere:
Den berømte og meget anerkendte SEO ekspert Brian Dean fra Backlinko.com har lavet en meget fin og omfattende liste over de godt 200 signaler, som menes at være de bærende signaler, Google bruger i forbindelse med indeksering af hjemmesider.
Som Brian Dean selv er inde på, så er nogle af dem bevist, nogle af dem er lidt kontroversielle, og nogle af dem er ren spekulationer fra SEO eksperter rundt i verden. Jeg vil forsøge at give dig listen med mine egne kommentarer og meninger omkring det også.
Domæne faktorer
1. Domænets alder
Alder på domænet: I denne video forklarer Matt Cutts følgende:
”Forskellen mellem et domæne, som er 6 måneder gammel versus et domæne, som er 1 år gammel er ikke så stor”
Google bruger altså domænets alder som et ranking signal, men det fylder ikke så meget. Dog vil jeg mene, at der alligevel er en markant stor forskel på et domæne, som har eksisteret i 6 måneder versus et domæne, som har eksisteret i 6 år.
2. Søgeordet i selve URL’en
At have søgeordet i URL’en giver ikke det samme boost som tidligere, men det spiller stadig en afgørende rolle, da Google trods alt markerer søgeordet som FED i URL’en. Der er mange delte holdninger omkring det, men jeg har set utallige eksempler på, at hvis søgeordet indgår i URL’en, og siden har nogenlunde det basale på plads ift. onsite og backlinks, så vil domænet rankere rigtig højt.
3. Søgeordet som det første ord i URL’en
Der er forskel på, om hvorvidt søgeordet indgår som det første ord i en URL kontra i midten eller i slutningen. Hvis dit søgeord er cykler, så er det bedre med domænet cyklertillavepriser.dk kontra domænet lavepriserpåcykler.dk
4. Længden på domænet
Værdifulde og legitime domæner har en højere værdi. Eksempelvis er det bedre med et domænenavn cykler-online.dk kontra domænet cyklerkandukøbeonlineher.dk
5. Søgeordet i Subdomæne
Ifølge en undersøgelse fra Moz’s ekspertpanel i 2011, giver det et boost i rankings, hvis dit søgeord indgår i dit subdomæne. Fx er det godt med damecykler.cykler.dk – Umiddelbart vil jeg ikke vurdere, at det her er gældende i 2016/2017, og såfremt det er, så er det en minimal styrke.
6. Historik på domænet
Historik på et domæne har meget at sige. Hvis domænet har haft en dårlig historik med mange straf, som har resulteret i fald i rankings, så kan Google finde på at nulstille værdien af ethvert backlink, som peger på det domæne.
7. Exact Domain Match
Domæner, som præcist matcher et søgeord, kan være værdifulde i sig selv, hvis domænet er af højt kvalitet. Det modsatte giver naturligvis en modsat effekt:
8. Offentlig vs. Privat WhoIs
Med WhoIskan man slå ejeren af et domæne op. Man har også mulighed for at skjule informationer på et domæne, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Men et overdrevet brug af det kan godt være noget, som Google lægger mærke til. Her er der ikke rigtig nogen undersøgelser, som beviser, at domænet kan blive straffet eller de-evalueret, såfremt ejerinformationer er skjulte.
9. Ejerinformationer, som er straffet
Hvis Google har straffet en ejer baseret på sit domæne, så kan det tænkes, at Google straffer alle domæner, som er ejet af den samme ejer.
10. Endelser på domæner betyder noget
Ved at have et .dk domæne hjælper naturligvis på at rankere højt i Danmark, men det reducerer dermed også dine muligheder for at rankere højt globalt.
Side faktorer
11. Søgeordet i dit Title Tag
Foruden tekstindholdet på din side, er Title Tag det andet vigtigste ting på en hjemmeside. Derfor er det utrolig vigtigt, at du har udfyldt Title Tag på din hjemmeside. Title Tag er også den, som bliver vist på Googles søgeresultater.
12. Søgeordet som det første i Title Tag
Ifølge Moz’s undersøgelser, så rankerer hjemmesider, hvor søgeordet er det første ord i Title Tag, bedre end hjemmesider, som har søgeordet i slutningen af Title Tag
13. Søgeordet i metabeskrivelse
At have søgeordet i din metabeskrivelse, er vigtigt. Det er dog ikke det mest essentielle, men det hjælper lidt på det at have søgeordet nævnt i din metabeskrivelse. Husk på, at Googles søgeresultater primært består af Title Tag og Metabeskrivelse.
14. Søgeordet skal indgå i H1 tag
Overskriften på en hjemmeside (H1) er en meget vigtig faktor ift. onsite på en hjemmeside
15. Søgeordet fremgår flere gange
Det er lidt velkendt, at såfremt et søgeord fremgår flere gange, giver det et signal til Google om, at dette søgeord er ekstra relevant i forhold til den pågældende side.
16. Længden på din tekst
Længden på tekster har en betydning på dine rankeringer. Ifølge en undersøgelse fra SERPIQ, er der forskel på lange tekster, som giver meget mere information kontra korte tekster
17. Gentagelser af et søgeord
Det fylder ikke nær så meget nu, som det gjorde i gamle dage, men det giver et boost, hvis dit vigtigste søgeord fremgår flere gange. Dog er det vigtigt, at man ikke overdriver. Som tommelfingerregel er det en god idé at have dit vigtigste søgeord nævnt omkring 2 % af tekstlængden.
18. Synonymer i tekstindholdet
Brug af synonymer er en ranking faktor, som anbefales at gøre brug af.
19. Synonymer i Title Tag og Metabeskrivelse
Brug af synonymer i både dit Title Tag og din metabeskrivelse, er en ranking faktor, som anbefales at gøre brug af.
20. Hastighed for at loade HTML
Både Google i 2010 og Bing i 2012 meldte ud, at hastigheden på at loade HTML var en ranking faktor. Deres robotter er blevet gode til at vurdere en sides hastighed baseret på kode og filstørrelse.
21. Duplicate Content (Dobbelt indhold)
Duplicate Content på en side kan have en negativ effekt på din sides rankering på Google.
22. Rel=Canonical
Hvis du benytter Kanonisering korrekt, så kan du undgå, at Google opfatter noget af dit indhold som værende Duplicate Content.
23. Hastighed via Chrome
Google kan også bruge sidens loadtime via Chrome som en faktor, da den giver flere informationer omkring server og andre relevante hastighedsfaktorer.
24. Optimering af billeder
Billeder på din side kan sende signaler omkring relevansen. Det gøres via fx navnet på billedet, Alt tag, Titlen og beskrivelsen.
25. Dato på et indlæg
Google kan godt favorisere nyere indlæg, specielt hvis det er relevant for en given søgning. Det gør Google ved at vise datoen for, hvornår et indlæg sidst blev opdateret:
26. Antallet af opdateringer på en side
Det gør en meget stor forskel, hvis du redigerer eller ændrer indholdet på din hjemmeside på en større skala. Ved at fjerne indhold eller tilføje indhold, kan det sende flere signaler end blot at ændre på få ord.
27. Ændringer på en side historisk set
Det spiller en rolle, hvor tit din sides indhold er blevet ændret over tid. Hvorvidt det er dagligt, ugentligt eller hver 3. år, spiller en rolle i forhold til “friskheden” på din side.
28. Placering af et søgeord i dit indhold
Hvis du har dit vigtigste søgeord i de første 100 ord af dit tekstindhold, kan det sende et signal om relevansen af dit tekstindhold.
29. Søgeord i H2 og H3 tags
At have dit vigtigste søgeord i H2 og H3, som er deloverskrifter, kan sende et lille signal om relevansen af dit tekstindhold.
30. Rækkefølge af dine søgeord
Det spiller en rolle, hvordan du skriver dit vigtigste søgeord. Hvis du vil rankere højere på ”Bredbånd priser”, så er det bedre at skrive ”Bredbånd priser” end at skrive ”Priser på bredbånd”. Derfor er det vigtig, at du foretager en grundig søgeordsanalyse baseret på, hvilke søgeord der søges mest på. Her er Google KeyWord Planner et rigtig godt værktøj.
31. Linke ud fra din side
Det hjælper at linke ud til autoritære hjemmesider, som understøtter dit indhold.
32. Temaet på siden, du linker til
Ifølge Moz danner dit udgående link relevans for dit tekstindhold. Hvis din hjemmeside omhandler rejser, og du linker ud fra en underside omkring Chicago til IMDB, så kan Google tro, at din side handler om filmen Chicago fra 2002.
33. Stavefejl
Det spiller en rolle, hvorvidt dit tekstindhold indeholder mange stavefejl. Det er givet, at din side skal indeholde så få stavefejl.
34. Originalt indhold
Det spiller en rolle, hvorvidt tekstindholdet på din side er originalt eller ej. Hvis dit tekstindhold er kopieret eller scrapet fra andre sider, så vil din side ikke rankere så højt.
35. Dokumenter
Ifølge Google, så kan dokumenter være et signal, som kan betyde noget for dine rankeringer.
36. Antallet af udgående links
For mange udgående links kan dræne din sides linkjuice og kan påvirke din sides rankeringer.
37. Multimedia
Billeder og videoer kan spille en rolle i forhold til relevansen af dit indhold og bruges som et signal for rankeringer.
38. Antallet af interne links til en underside
Antallet af interne links til en specifik underside kan sende relevans signal ift. andre undersider.
39. Kvalitet af interne links til en underside
Kvalitet af interne links til en underside spiller en større rolle. Eksempelvis vil et link fra din forside til en underside til enhver tid spille en større rolle, end et link fra en underside til en underside.
40. Ødelagte links
Hvis du har for mange sider, som ikke eksisterer og giver 404 fejl, kan det være et tegn på, at du ikke går så meget op i din side. Det kan påvirke dine placeringer negativt.
41. Er det nemt at læse?
Google vurderer, hvorvidt det er nemt eller svært at læse dit indhold. Det giver sig selv, at du skal sørge for, at dit indhold er nemt at læse.
42. Affiliate links
Der er som sådan ikke noget galt i at have affiliate links på din side, men hvis du har for mange, så kan det godt sende et forkert signal.
43. HTML fejl / W3C validering
Hvis du har for mange HTML fejl eller generel en sjusket kode, så kan det være et tegn på en dårlig side og dermed sende et dårlig signal.
44. Sidens troværdighed
Som udgangspunkt vil en side på et autoritær domæne vil rankere højere end en side på et mindre autoritære domæne.
45. Pagerank
En sides pagerank siges at have en betydning ift. rankering. Dog er der noget, som de fleste SEO eksperter er enige i, nemlig at Pagerank ikke har nogen betydning længere, da Google har meldt ud, at de ikke bruger Pagerank som et ranking signal.
46. Længde på URL
Brug af en alt for lang URL kan have negative konsekvenser for dine placeringer. Eksempelvis er det ikke en god idé med enhjemmesidesomsælgercykleronlinetillavepriser.dk
47. En sides URL
En side, hvor URL er tættere på forsiden, kan give et boost i placeringer. Eksempelvis er minhjemmeside.dk/cykler/damecykler bedre end minhjemmeside.dk/afdelinga/koeretoejer/cykler/damecykler.
48. Redaktører
Selvom det aldrig er blevet bekræftet, så skulle Google have ansøgt om patent på et system, som giver redaktører mulighed for at påvirke søgeresultater.
49. Kategori på en side
En side, som er relevant kategoriseret, kan opnå bedre rankeringer end sider, som ikke er kategoriseret. Fx er minhjemmeside.dk/cykler/damecykler bedre end blot minhjemmeside.dk/damecykler og markant bedre end minhjemmeside.dk/afdelinga/koeretoejer/damecykler.
50. WordPress tags
Ifølge Yoast.com, skulle WordPress Tags af relevant karakter give et boost i rankings.
51. Søgeordet i URL
Det påvirker dine placeringer, hvis du har søgeordet med i din URL. I Danmark kender vi dette fænomen som ”Rene URL’er”. Et eksempel på rent URL er minhjemmside.dk/cykler frem for fx minhjemmeside.dk/id=4.
52. Indhold i URL
Alt i URL’er bliver læst af Google, som kan give et tematisk signal omkring, hvad siden handler om:
53. Referencer og kilder
Brug af kilder i dit indhold, ligesom nyhedssider, kan være et signal på kvalitet. Det er ikke alle, som er enige omkring det her, da Google har benægtet, at de gør brug af eksterne kilder som ranking signaler.
54. Punkttegn og numre
Ved at dele dit indhold op i punktform og numre, er det med til at gøre dit indhold mere bruger- & læsevenligt, hvilket er med til at booste dine placeringer.
55. Prioritering af sider i Sitemap
Prioritering af dine undersider i dit sitemap.xml kan påvirke dine placeringer.
56. Alt for mange udgående links
Som nævnt tidligere, så kan det have en negativ effekt, hvis du har alt for mange udgående links på en given side, da det kan lede fokus væk fra dit primære indhold.
57. Mængden af andre søgeord, der rankeres på
Hvis en given underside rankerer højt på mange forskellige søgeord, kan det være et tegn på kvalitetsindhold, hvilket kan være med til at øge rankeringer på dit primære søgeord.
58. Alder på en underside
Selvom Google foretrækker nyt indhold, så kan opdateringer af ældre undersider være med til at rankere en ældre underside frem for en ny.
59. Google venlig skabelon
En side, som viser tekstindholdet med det samme, er at foretrække for Google. Dvs. sider, som har tekst højere på siden frem for nederst på siden, kan rankere højere.
60. Parkerede domæner
Siden 2011 har Google de-evalueret værdien af parkerede domæner.
61. Brugbart indhold
Der spekuleres i forskellen mellem kvalitetsindhold og brugbart indhold.
62. Tynde affiliate sider
Google har gjort det klart og tydeligt, at sider, som ikke giver noget værdi eller unik indsigt såsom affiliate sider, vil blive de-evalueret i søgeresultater.
63. Kontakt os side
En kontaktside med komplette kontaktinformationer er at foretrække. Endnu bedre er det, hvis dine kontaktinformationer matcher din WhoIs informationer.
64. Domænets troværdighed
En sides troværdighed er en meget stor ranking faktor. Værktøjer såsom Moz, Ahrefs og Majestic giver dig et godt indblik i dit domænes troværdighed.
65. Struktur på en hjemmeside
Struktur på en hjemmeside kan være en stor ranking faktor, da det giver Google god mulighed for tematisk at organisere og strukturere dit indhold.
66. Opdateringer på en hjemmeside
Antallet af opdateringer på en side, specielt hvis der tilføjet nyt indhold løbende, kan have en betydning for din sides placeringer.
67. Antallet af undersider
Antallet af undersider kan være et tegn på kvalitet. Det er i hvert fald med til at adskille din side fra tynde affiliate sider.
68. Sitemap
Et sitemap er med til at få søgemaskiner til at indeksere dine undersider bedre, hurtigere og dermed være synlige.
69. Oppetid
Hvis din side oplever for meget nedetid, kan det have en negativ påvirkning på dine placeringer. I værste tilfælde kan det resultere i, at dit site bliver de-indekseret.
70. Server lokation
Det betyder noget, hvor din server er placeret, specielt ift. lokale søgninger.
71. SSL certifikater
Google har bekræftet, at de indekserer SSL certifikater og bruger HTTPS som et ranking signal.
72. Betingelser
Ved at have en side omkring betingelser og brug af hjemmesiden, er du med til at fortælle Google, at din side er en troværdig side.
73. Duplicate Meta informationer på din side
Brug af Duplicate Meta informationer på din hjemmeside kan være med til at gøre din side mindre synlig.
74. Breadcrumb navigation
Breadcrumbs er med til at gøre din side både brugervenlig og SEO venlig.
75. Mobiloptimeret side
Hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig eller ej, er nu en meget stor ranking faktor for Google.
76. YouTube
YouTube videoer er begyndt at få højere indekseringer på Google.
77. Brugervenlighed på en hjemmeside
En side, som er svær at bruge eller navigere rundt i, kan resultere i kortere tidsforbrug på siden, færre sidevisninger og højere afvisningsprocent. Det kan virkelig skade dine placeringer.
78. Brug af Google Analytics & Webmaster Tools
Der spekuleres i, at brug af Google Analytics og Webmaster Tools kan være med til at påvirke dine placeringer, da Google på den måde får flere informationer fra din side. Informationer såsom afvisningsprocent, hvorvidt du får trafik fra dine backlinks mm.
79. Anmeldelser
Anmeldelser fra fx Google+ og Trustpilot kan være med til at påvirke dine placeringer.
Backlink faktorer
80. Alder på domænet, som linker
Backlinks fra domæner, som har eksisteret i længere tid, kan have større effekt på dine placeringer fremfor backlinks fra nye domæner.
81. Root domæner
Antallet af domæner, som linker til dig, har en stor betydning ift. dine placeringer.
82. Links fra forskellige C-class IP’er
Links fra forskellige C-class IP’er betyder, at flere forskellige sider linker til dig, og dermed er det en meget vigtig faktor ift. dine placeringer.
83. Links fra sider
Antallet af sider, som linker til dig, har en betydning i forhold til dine placeringer. Selvom det er fra samme domæne. Dog er de fleste SEO eksperter enige i, at links i widgets, footer osv. blot tæller som ét link.
84. Link fra billede
Alt tekst er et billedes udgave af Ankertekst, og det kan påvirke dine placeringer.
85. Links fra .edu og .gov domæner
Selvom Matt Cutts har sagt, at fx .edu og .gov ikke nødvendigvis afspejler relevansen eller autoriteten på en hjemmeside, er de fleste SEO eksperter enige i, at links fra .edu eller.gov naturligvis påvirker Googles algoritme og dermed dine placeringer.
86. Autoriteten af en underside
Autoriteten af en underside har en meget stor rolle at spille i forhold til placeringer. I gamle dage blev der målt på Pagerank, men de fleste SEO eksperter benytter i dag Moz Domain/Page Authority, Ahrefs Domain/URL Rating eller Majestics TrustFlow/CitationFlow.
87. Autoriteten af et domæne
Der er en stor forskel på, hvilket domæne du får et link fra, og hvor fra på siden. Eksempelvis kan et link fra et mindre autoritære domænes forside være stærkere end et link fra en underside fra et større autoritære domæne.
88. Links fra konkurrenter
Et link fra en konkurrents side, som rankerer på samme søgeord som dig, kan have en stor betydning i forhold til dine placeringer.
89. Delinger på Sociale medier
Antal delinger, på en underside, på sociale medier kan have en betydning i forhold til placeringer.
90. Links fra ”Bad Neighborhoods”
Hvis du får links fra sider, som er hostet på spamservere, kan det påvirke din sides placeringer.
91. Gæsteindlæg
Links fra kommentarer er ikke ligeså værdifulde som links fra selve indlægget. Desuden skal du være ekstrem forsigtig med, hvilke sider du kommenterer på, som giver et backlink til din side, da links fra kommentarer kan have utrolig negativ effekt på dine placeringer.
92. Links til forsiden
Et link til en forside kan være særdeles vigtig, da det giver en helhedfornemmelse af siden, og dermed kan det betyde noget for værdien af selve linket.
93. NoFollow links
Google siger selv, at de for det meste ikke følger NoFollow links. Det betyder så også, at de i nogle tilfælde også følger NoFollow links. Det spiller en rolle i forhold til din backlink profil, hvor stor del af dine backlinks er NoFollow vs. DoFollow.
94. Diversitet i linktyper
Hvis du har alt for mange links fra én bestemt type links, som fx forum profiler eller kommentarlinks, kan det blive betragtet som webspam. Såfremt du har links fra mange forskellige type sider, kan det blive betragtet som naturlig linkprofil.
95. Sponsoreret links eller andre fancy ord
Links på ord såsom ”Sponsor”, ”linkpartner” eller ”Sponsoreret indlæg” kan de-evaluere værdien af linket.
96. Redaktionelle links
Links i selve tekstindholdet kan være markant mere værdifulde end links på tomme sider eller andre steder på en side ( fx footeren ).
97. Overdrevet brug af 301-redirects til en side
Selvom 301-redirects nu sender al linkjuice videre til den modtagende side, kan et overdrevet brug af det påvirke negativt.
98. Ankertekster på backlinks
Selvom ankertekster, i stor dosis, kan betragtes som webspam, så kan ankertekster, i små dosis, betragtes som et relevant link signal.
99. Ankertekster på interne links
Ankertekster på interne links kan være en ranking faktor. Dog vægter det ikke på samme måde som ankertekster på et backlink.
100. Linktekst
Teksten på et link, som vises, når du bevæger musen over linket, kan være en ranking faktor. Dog er det en meget svag ranking faktor.
101. Links fra domæner med specifikke endelser
Links fra fx .dk og .no kan være med til at indeksere din side bedre i de pågældende lande.
102. Placering af et link i tekstindholdet
Et link, som er placeret i starten af tekstindholdet, kan have en lidt større betydning end et link, som er placeret i slutningen af tekstindholdet.
103. Placering af et link på en side
Generelt vægter et link, som er placeret i tekstindholdet mere, end et link fra sidebar eller footer.
104. Links fra relevante domæner
Et link fra et modsvarende relevant domæne, kan have en højere værdi end et link fra et komplet irrelevant domæne. Dog er dette punkt ikke dokumenteret og diskuteres flittigt blandt SEO eksperter, da nogle mener, at et link fra et irrelevant, dog meget stærkt domæne, sagtens kan vægte højere end et link fra modsvarende relevant domæne.
105. Relevans på underside
Ifølge Hilltop Algoritmen, kan et link fra en underside, som er mere relevant for domænet, vægte højere end et link fra en underside, som ikke er ligeså relevant for domænet.
106. Links fra anmeldelser
Ifølge Moz, er Google begyndt at blive klogere på, hvorvidt en anmeldelse er positiv eller negativ, og et link fra en positiv anmeldelse skulle efter sigende vægte mere.
107. Søgeord i titlen
Hvis du får et link fra en side, som indeholder samme søgeord som dig, i deres Title Tag, vil Google lægge mærke til det positivt.
108. Stigninger i antal links
Stigninger i antal backlinks kan give et ekstra boost i placeringer.
109. Fald i antal links
Fald i antal backlinks kan give et fald i rankings, da det kan betragtes som værende fald i popularitet.
110. Links fra gratis sider
Links fra store gratis hjemmesider/blogs, såfremt de bliver betragtet som topkvalitet, kan påvirke ekstra.
111. Links fra autoritære sider
Link fra en stor og troværdig hjemmeside kan give større linkjuice end link fra en mindre troværdig side, selvom den mindre side er relevant og niche.
112. Links fra Wikipedia
Selvom links fra Wikipedia er NoFollow, kan links fra Wikipedia give lidt mere troværdighed og autoritet.
113. Relaterede søgeord / Mentions
Selv hvis der ikke er et link i en artikel, så kan Google godt forstå sammenhæng mellem teksten og en hjemmeside.
114. Alder på backlink
Et ældre backlink har mere værdi end et nyt backlink.
115. Links fra reelle sider versus falske blogs
Et link fra en reel hjemmeside bør vægte mere end et link fra falske blogs. Dog er brugen af falske blogs utrolig udbredt og et backlink kan give i mange tilfælde give større værdi grundet bloggens autoritet.
116. Naturlig linkprofil
En hjemmeside med en naturlig linkprofil rankerer højere og vil være mindre sårbar overfor eventuelle algoritmeændringer.
117. Gensidige links
Overdrevet brug, af at linke frem og tilbage til hinanden, kan være skadelig.
118. Automatisk genereret links
Der er meget stor forskel på links, som er generet af en sideejer versus links, som er automatisk genereret via fx robotter.
119. Links fra 301
Links fra 301 re-directs har tidligere tabt en smule værdi, men giver nu fuld linkværdi.
120. Schema.org Microformats
Sider, som har optimeret i forhold til schema.org kan rankere højere end sider uden, og desuden opnås der også en højere CTR.
121. Dmoz
Sider, som er registreret i Dmoz, kan opnå lidt større troværdighed.
122. Troværdighed af siden, som linker
Troværdigheden af siden, som linker til dig, afgør troværdigheden af linket, og dermed påvirker det også din sides troværdighed.
123. Antal af udgående links på en side
Et link fra en underside, som linker ud til hundredevis af sider, kan vægte mindre end et link fra en underside, som blot linker ud til få sider.
124. Profil links
Links fra profiler og kommentarer bliver de-evalueret markant, da Google anser disse som værende spam.
125. Antal ord i teksten
Et link fra en tekst på 1.000 ord vægter højere end et link fra en tekst på 25 ord.
126. Kvaliteten på indholdet
Links fra spinartikler eller ikke velskrevet artikler giver ikke så stor værdi som links fra velskrevet artikler, som også indeholder billeder/videoer.
127. Sitewide links
Det er bekræftet, at et Sitewide link ( i sidebar eller footer ) bliver blot betragtet som 1 link.
128. Organisk CTR for et specifikt søgeord
Click Through Rate på et søgeord på organiske resultater spiller en rolle. Højere CTR giver bedre rankings.
129. Organisk CTR for alle søgeord
En side eller et domænes organisk CTR for alle søgeord kan give et stærkt signal til søgemaskiner.
130. Afvisningsprocent
Nogle mener, at afvisningsprocent på en side spiller en rolle i forhold til rankeringer. Dog er det ikke alle, som er enige i dette punkt.
131. Direkte trafik
Google har bekræftet, at de bruger data fra Chrome til at vurdere, om en hjemmeside får meget direkte trafik eller ej. Sider med høj direkte trafik rankerer højere end sider med mindre direkte trafik.
132. Tilbagevendende besøg
En side med mange tilbagevendende besøg kan opnå højere rankeringer på Google.
133. Blokerede sider
Blokerede sider kan blive brugt af Panda update som et signal.
134. Chrome bookmarks
Sider, som får mange Chrome bookmarks, kan opnå bedre placeringer.
135. Google Toolbar data
Efter sigende, så indsamler Google data fra Google Toolbar, som de bruger som ranking signaler. Dog er det ikke helt tydeligt, hvad de indsamler foruden data om hastighed og malware.
136. Antal af kommentarer
En side, som har mange kommentarer, kan være et tegn på en interaktiv side, som kan påvirke rankeringer positivt.
137. Tidsforbrug på en side
Google lægger mærke til, hvor lang tid en bruger er på din side, efter han har klikket sig ind på din side fra et Google søgeresultat. Såfremt en kunde er der i lang tid, kan det være et tegn til Google omkring kvaliteten af din side.
Algoritmer
138. ”Friskhed” på søgninger
Google kan, for nogle søgninger, godt give nye sider et boost.
139. Diversitet på søgninger
Google kan vise dig forskellige slags resultater baseret på tvetydige søgeord. Fx søgning på ordet ”Chicago”, som både kan være baseret på byen, musical eller filmen.
140. Brugerens browserhistorik
Når du er logget ind på Google, så vil sider, som du besøger ofte, blive vist højere i søgeresultaterne for dig, når du søger.
141. Brugerens søgehistorik
Dine søgninger kan påvirke de slags resultater, som du ser på senere søgninger. Hvis du fx søger ”anmeldelser” og senere på ”iphone”, så kan Google finde på at vise dig resultater baseret på ”iphone anmeldelser”.
142. Geografisk målretning
Google vægter sider højere, som er baseret på en lokal server, IP og lande endelse. Fx vil et .dk på en dansk server og dansk ip rankere højere.
143. Safe Search
Søgeresultater, som indeholder voksenindhold, vil ikke blive vist til folk, som har Safe Search sat til.
144. Google+ cirkler
Google viser højere resultater for personer og sider, som er tilmeldt Google+.
145. DMCA klager
Google nedgraderer sider, som har modtaget DMCA klager.
146. Domain Diversitet
Den såkaldte ”Bigfoot update” har tilsyneladende tilføjet flere domæner til SERP.
147. E-handel søgninger
Google viser til tider anderledes resultater baseret på e-handelssøgninger såsom flybilletter osv.
148. Lokale søgninger
Google placerer Google+ Lokal resultater højere end de normale organiske resultater.
149. Google News Box
Nogle søgeord udløser en Google News Box:
150. Større Brands får mere
Efter den såkaldte Vince Update, så giver Google et større boost til større Brands på visse søgninger.
151. Shopping resultater
Google Shopping Kampagner er begyndt at ligne søgeresultater mere
152. Billedresultater
Google er begyndt at prioritere billeder mere og viser flere af disse i søgeresultater.
153. Easter Egg Resultater
Google har mange underlige såkaldte Easter Egg resultater. Eksempelvis kan du søge i billedresultater på ”Atari Breakout”, og hele søgeresultatet bliver pludselig til et spil.
154. Hel side kun for ét Brand
Domæne eller Brand relateret søgeord kan vise flere resultater for samme side. Faktisk så meget, at det dækker hele forsiden.
155. Antallet af Tweets
Det er ikke blot backlinks til en side, som kan påvirke placeringer. Antallet af Tweets, som en enkelt side har, kan også påvirke placeringer på Google.
156. Autoritet på en Twitter konto
At få Tweets fra en gammel Twitter konto med mange følgere, kan have en markant større effekt end Tweets fra en ny Twitter konto.
157. Antallet af Facebook likes
Selvom Google ikke kan se de fleste Facebook sider, så kan antallet af likes på en Facebook side godt give en lille effekt i forhold til placeringer.
158. Facebook delinger
At få din side delt på Facebook tæller mere end likes på din Facebook side.
159. Autoritet på en Facebook konto
Ligesom Twitter, så kan likes og delinger fra en Facebook side, med mange følgere, have større værdi.
160. Pinterest Pins
Pinterest Pins har meget stor værdi, da Google anser det som værende Sociale Signaler.
161. Delinger på sociale sider
Delinger på sider såsom Reddit, Stumbleupon og Digg er nogle af de type sider, som Google anser som sociale medier, og delinger på disse sider har effekt på rankings.
162. Antallet af Google +1
Selvom Matt Cutts har meldt ud, at Google+ ikke har en direkte effekt på rankings, så er der ingen SEO eksperter, der tror på, at Google vil ignorere deres egen platform.
163. Autoritet på en Google+ konto
Det er givet, at Google vægter +1’er fra en autoritær Google+ konto mere end +1 fra en ikke så autoritær Google+ konto.
164. Kendt Authorship
Selvom Google Authorship ikke længere er gældende, så tror flere stadig på, at en velkendt profil kan opnå bedre rankings.
165. Relevans på sociale signaler
Google vurderer relevansen fra social media kontoen, som deler dit indhold, samt teksten omkring linket, som der deles.
166. Sociale signaler på sideniveau
Side-Wide sociale signaler kan godt øge en sides overordnet autoritet, hvilket kan være med til at øge synligheden for siden.
Brand signaler
strong>167. Brand som ankertekst
Dit Brand navn som ankertekst kan være med til at sende et stærkt Brand signal.
168. Brand søgninger
Hvis folk søger meget baseret på dit Brand, så er det med til at forstærke Google omkring dit Brand.
169. Facebook side og likes
Et Brand har for det meste en Facebook side med likes.
170. Twitter med følgere
Et Brand har for det meste også en Twitter side med likes.
171. Officiel LinkedIN Firmaside
De fleste virksomheder har en officiel LinkedIN firmaside.
172. Ansatte nævnt i LinkedIN
Hvis dine ansatte har angivet i deres LinkedIN profil, at de arbejder hos dit firma, kan det give Google Brand signaler om dit firma.
173. Legitimitet af en Social Media konto
En konto på de sociale medier med 10.000 følgere og 2 indlæg bliver vurderet markant anderledes end en konto med 10.000 følgere og langt flere indlæg og interaktioner.
174. Brand bliver nævnt på nyhedssider
De store Brands bliver nævnt i Google News hele tiden. Faktisk har nogle store Brand deres eget Google News Feed på forsiden:
175. Co-citations
Store Brands bliver nævnt tit i nyheder uden at blive linket til. Google lægger dog stadig mærke til det og betragter det som et Brand signal.
176. Antallet af RSS abonnenter
Da Google ejer det berømte Feedburner, så giver det god mening, at antallet af RSS abonnenter tæller som et popularitet / Brand signal.
177. Google+ Local Listing
Virksomheder har naturligvis et kontor, muligvis flere kontorer. Google vil vurdere, baseret på lokal listings, om hvorvidt en side er et stort Brand eller ej.
178. Betaler virksomheden SKAT?
Ifølge Moz, så tager Google med i betragtningen, om hvorvidt en side er en virksomhedside, som betaler SKAT eller blot en privatside.
Onsite Webspam faktorer
179. Panda straf
Sider med lavt kvalitetsindhold er mindre synlige på Google efter en Panda straf. Det gælder typisk sider, som har meget lidt indhold eller såkaldte tynde sider.
180. Link til Bad Neighborhood
At linke ud til ”Bad Neighborhood” kan godt skade din side, medmindre de sider du linker til, er kvalitetsider.
181. Redirects
Lumske re-directs er absolut NoGo. Hvis din side bliver opdaget, risikerer du ikke blot en straf, men at Google decideret fjerner din side fra deres resultater.
182. Popups eller forstyrrende annoncer
Sider med popups eller forstyrrende annoncer kan være et tegn på en side af lav kvalitet.
183. Overdrevet onsite optimering på et domæne
Overdrevet onsite optimering kan være skadelig. Eksempler er, hvis du fx benytter KeyWord stuffing, Header tag stuffing mm.
184. Overdrevet onsite optimering på en underside
Der spekuleres i, at overdrevet onsite optimering på en underside kan være skadelig. Her er det ikke nødvendigvis en Panda straf, men Penguin straf som går efter specifikke søgeord.
185. Annoncer ”Above the fold”
Sider, som gør mest brug af annoncer øverst på siden, fremfor tekstindhold, kan risikere at blive de-evalueret.
186. Skjulte affiliate links
Hvis du gør ekstra meget ud af at skjule affiliate links, kan medføre en straf på din side.
187. Affiliate sider
Google er ikke en stor fan af affiliate sider. De har også decideret ekstra fokus på affiliate sider.
188. Automatisk genereret indhold
Det er givet, at automatisk genereret indhold, fx via software, er ikke noget, som Google bryder sig om. Du risikerer ikke blot en straf, men du risikerer faktisk at blive fjernet fra deres søgeresultater.
189. Manipulation af Pagerank
Hvis du leger for meget med pagerank, såsom fx at sætte alle udgående links eller interne links som NoFollow, giver det et signal om manipulation, hvilket kan medføre en straf.
190. IP adresse er markeret som spam
Hvis din servers IP adresse er markeret som spam, så kan du risikere, at alle sider på din server vil blive ramt.
191. Spam i metabeskrivelser
At presse for mange søgeord i dine metabeskrivelser, kan du risikere, at Google opfatter det som spam.
Off-site webspam faktorer
192. Unaturlig mængde af backlinks
Hvis du pludselig får mange backlinks, kan du risikere, at Google opfatter det som værende spam. Dog er der den forskel, at hvis de mange backlinks kommer fra autoritære sider, kan det godt være positivt.
193. Penguin straf
Sider, som er ramt af Penguin Update, oplever et fald i placeringer, synlighed og trafik.
194. Linkprofil med høj andel af dårlige links
Hvis du har for mange backlinks fra sider, som vurderes som værende spam, kan det give et dårligt signal, og du kan risikere et fald. Der er tale om fx blogkommentarer, forum profiler osv.
195. Relevans på domænet, som linker
Hvis du får alt for mange links fra sider, som ikke er relevante i forhold til din side, kan du være i søgelyset for Penguin Update. Dog er risikoen minimal, såfremt det er autoritære sider.
196. Manuelle handlinger på links
Google har udsendt flere hundrede tusinder af beskeder i Webmaster Tools med beskeden ”Google har opdaget unaturlige links”, hvilket har medført drop i rankings. Dog har drop i rankings ikke været gældende i alle tilfælde.
197. Links fra samme C-class IP
Hvis du får for mange links fra sider på samme IP, kan det være tegn på et dårligt opbygget blognetværk. Derfor er det vigtigt, at du får links fra så mange forskellige IP’er som muligt.
198. ”Giftige” ankertekster
Hvis du har giftige ankertekster, fx apoteksrelaterede søgeord (Viagra osv.), kan det være et tegn på spam eller, at din side er hacked. Begge kan godt skade dit website.
199. Manuel straf
Google kan sagtens finde på at straffe din side manuelt. Et godt eksempel er Interflora episoden.
200. Sælge links
Hvis du sælger links på din hjemmeside, kan det skade din side. Dog har jeg til dags dato ikke set et eneste tilfælde af denne slags i Danmark.
201. Google Sandbox
Nye hjemmesider, som pludselig får mange backlinks, kan godt risikere at ende i Google Sandbox, hvilket medfører midlertidigt reduceret søgninger.
202. Google Dance
Google Dance kan midlertidigt rokere rundt i rankeringer. Ifølge en Google Patent, så gør Google brug af denne metode for at vurdere, om en side er i gang med at manipulere deres algoritme.
203. Disawow værktøjet
Brug af Disawow værktøjet kan være med til at fjerne en manuel eller algoritme straf. Det er specielt noget, som bruges af hjemmesider, der er udsat for negativ seo.
204. Anmodning om genevaluering
Såfremt din side er blevet straffet, kan en anmodning om genevaluering af Google være med til at løfte en eventuel straf.
205. Midlertidige Link Schemes
Der er tilsyneladende mange, som opretter mange backlinks i kort tid og derefter fjerner dem. Google holder øje med denne teknik, som kaldes temporary link scheme.
Her var der lidt over 200 faktorer, som spiller en rolle. Hvor mange af dem kender du? Og hvordan vil du så nu gøre brug af Onsite og Offsite SEO?